Data & Dashboarding

ROI of Return-On-Investment, conversies, bereik en aantal kliks, verloop van campagnebudgetten, … Allemaal onderdeel van jouw online marketingrapportage, waarbij steeds meer en meer data waarmee je aan de slag kunt op je afkomt. Hoe ga je daar op de juiste manier mee om? Velen zien het bos door de bomen niet meer en missen daardoor belangrijke inzichten die de groei van hun organisatie belemmeren. Met de juiste begeleiding, dashboards en plan van aanpak is dit verleden tijd. Ontdek de manier van rapporteren die werkt voor jouw organisatie en zet echt stappen vooruit.

Data Collection

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics. Het biedt een geïntegreerd systeem waarin alle data wordt samengevoegd, wat zorgt voor een eenvoudige manier om inzicht te krijgen in de prestaties van een website en het gebruikersgedrag. Een verbetering in GA4 is het gebruik van dashboards. Dashboards zijn interactieve visualisaties van de data die zijn verzameld en helpen om snel de belangrijkste informatie te identificeren.

De GA4 data wordt gebruikt om dashboards te creëren. Door de data te integreren en structureren in GA4 kan je op een eenvoudige wijze dashboards creëren die nodig zijn om een website te analyseren en het gebruikersgedrag te achterhalen. GA4 is dus de ideale tool om de data van jouw website verzamelen en te rapporteren.

Data Warehousing

Een datawarehouse is een type gegevensbeheersysteem dat is ontworpen om activiteiten op het gebied van business intelligence mogelijk te maken en te ondersteunen hoofdzakelijk analyse. Datawarehouses zijn uitsluitend bedoeld om queries en analyses uit te voeren en bevatten vaak grote hoeveelheden historische gegevens.

BigQuery is een heel populair data warehouse van Google. Het heeft immens veel functionaliteiten en is makkelijk te koppelen met andere Google producten. 

Marketing Dashboards

Een marketingdashboard is een visuele weergave van de meest relevante informatie die nodig is om de belangrijkste marketinggegevens bij te houden en een of meer marketingdoelen te bereiken. Marketingrapporten op het hoogste niveau worden geconsolideerd en op één pagina gerangschikt, zodat de informatie in één oogopslag kan worden gecontroleerd. Daarnaast worden er extra pagina’s gemaakt met heel gedetailleerde learnings per domein. Bij Lead On werken we hoofdzakelijk met Looker Studio

hoe data werkt

De voordelen van digitale marketing dashboards

Voor jouw campagnes

  • Je kiest zelf welke data je belangrijk vindt om weer te geven
  • Je hebt een duidelijk, gedetailleerd beeld over wat je online marketing campagnes opgebracht hebben
  • Je leert uit de resultaten van vorige campagnes en bent in staat om toekomstige campagnes te verbeteren
  • Je kan het verloop van campagnes monitoren waardoor je snel kan ingrijpen indien nodig


Voor jouw team

  • Iedereen binnen je team heeft toegang tot de dashboards en kan deze zelfstandig raadplegen, wat extra communicatie en werk aan jouw kant wegneemt
  • Je neemt beslissingen die gebaseerd zijn op objectieve data, wat onnodige discussies tegengaat
  • Doelen worden voor iedereen helder weergegeven, wat de betrokkenheid van je team vergroot

FAQ's

Een Customer Data Platform (CDP) is een software waarmee een uitgebreide klantendatabase wordt gemaakt die toegankelijk is voor andere systemen voor het analyseren, volgen en beheren van klantinteracties.

Het beste alternatief is Piwik Pro. 

Google Tag Manager (GTM) is een tag management systeem waarmee gebruikers eenvoudig stukjes aangepaste of op maat gemaakte code, zogenaamde tags, aan een website kunnen toevoegen en bewerken. Tags kunnen analytische tracking toevoegen, advertentiepixels beheren of extra sitefunctionaliteit creëren.

Klaar om zelf aan de slag te gaan?

Start vandaag nog!

Leadon logo white