LeadOn logo

Het bos van Social Media

Zie je soms ook door de bomen het bos niet meer? Dan helpen we je even om het overzicht te bewaren.

Elk social media (SOME) kanaal heeft een eigen ‘leven’ ontwikkeld met een eigen evolutie door de jaren heen, waardoor het niet altijd eenvoudig is om te weten welk platform nu juist matcht met jouw doelgroep.

We sommen een aantal van de meest gebruikte kanalen van dit moment op, die jouw social media strategie kunnen ondersteunen. Het geeft een eerste indicatie. Voor een gepersonaliseerde keuze verwijzen we graag naar ons agentschap Lead On natuurlijk.

1. Facebook

Facebook blijft met kop en schouders boven de andere social media kanalen uitsteken met 4.9 miljoen gebruikers in Vlaanderen ouder dan 15 jaar. Facebook wordt wel voornamelijk gebruikt in de vrije tijd zoals bij het ontbijt, tijdens de lunch, tijdens het pendelen, … Het is dan ook belangrijk om qua timing hiermee rekening te houden tijdens het plaatsen van een post en/of advertentie. Hou altijd in het achterhoofd waar het probleem van de klant zit (wat is hun voordeel) en welke oplossing je als bedrijf daarvoor kan bieden.

Facebook is een must voor zowat elk bedrijf en zal dit ook nog een tijdje blijven.

2. YouTube

Na Facebook is Youtube het grootste social media kanaal met 3.9 miljoen Vlaamse gebruikers ouder dan 15 jaar. Daarnaast is het na Google de meest bezochte website ter wereld.

YouTube heeft een brede doelgroep. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium. Toch zie je dat het dagelijks gebruik en aantal accounts onder de jongeren hoger is dan bij de oudere gebruikers. De kracht van YouTube zit in de interactie met abonnees, zelf kunnen reageren en hele series aan video’s creëren.

YouTube werkt voor heel wat bedrijven goed en in het bijzonder als de doelgroep ook onder jongeren ligt.

3. Instagram

Instagram is een onderdeel van Facebook en heeft zo’n 3 miljoen Vlaamse gebruikers ouder dan 15 jaar. Het is een kanaal waarbij visueel aantrekkelijke content de hoofdrol neemt. Er uit springen met je foto, video, story of reels (Instagram Reels is een nieuwe manier om korte, vermakelijke video’s op Instagram te maken, ontdekken en delen)  is dan ook heel belangrijk.

Ook Instagram heeft een heel brede doelgroep, elk merk kan er tegenwoordig zijn draai vinden. Ook is er de mogelijkheid om Facebook en Instagram advertenties te combineren en te vergelijken met elkaar, aangezien beide gelinkt zijn aan hetzelfde business account.

Instagram is perfect om samen met Facebook te gebruiken waardoor die elkaar ook versterken.

4. LinkedIn

LinkedIn is het grootste B2B platform, met 1.3 miljoen Vlaamse gebruikers ouder dan 15 jaar. Het social media kanaal is eigenlijk voor elk bedrijf van toepassing. De content die op LinkedIn geplaatst wordt, kent echter wel een duidelijke overeenkomst; alles is gericht op zakelijk gebruik. De doelgroep van LinkedIn is dan ook de actieve/werkende bevolking. Dit is dus de leeftijdscategorie tussen pakweg  20 en 65 jaar.

Adverteren op LinkedIn is dan ook aangewezen voor iedereen in de B2B omgeving.

5. Pinterest

Pinterest is een inspirerend kanaal waar maar liefst 1.8 miljoen Vlamingen ouder dan 15 jaar actief op zijn. Daarnaast is het ook een handige verzamelplaats. Aan de hand van prikborden kan je eenvoudig pins verzamelen en volledige moodboards creëren.

De gebruikers op Pinterest zijn voornamelijk vrouwen tussen de 20 en 39 jaar oud. Gezien de doelgroep en hun interesses is het adverteren op Pinterest bij uitstek interessant voor merken die zich bezighouden met wonen, fashion, beauty, food, sport en reizen.

Adverteren op Pinterest is aangewezen indien de doelgroep beantwoordt aan het profiel hierboven, maar kan ook een jong en dynamisch imago geven aan het bedrijf.

6. Twitter

Twitter is in aantallen misschien niet het grootste social platform (1.2 miljoen Vlaamse gebruikers ouder dan 15 jaar), maar de impact zowel binnen als buiten het platform is enorm. Veel van de content die je hoort en ziet op andere kanalen, is op Twitter vaak al oud nieuws.

De doelgroep van Twitter is tussen 20 en 40 jaar en actief bezig met politiek, journalistiek en media. De twittergebruikers gaan tweets veel sneller verspreiden dan op andere kanalen wat zorgt voor een heel groot bereik.

Twitter is niet voor elk bedrijf even relevant, maar is zeker een sterke aanvulling en vooral een must voor wie snel bedrijfsnieuws wil verspreiden naar een heel actieve community.

7. TikTok

TikTok is een enorme nieuwe trend in Vlaanderen en heeft momenteel 930.000 heel actieve gebruikers ouder dan 15 jaar. Daarbij geven we ook graag mee dat meer dan 70% van de gebruikers wel degelijk ouder is dan 18 jaar.

Toch is TikTok het platform bij uitstek om een jongere doelgroep aan te spreken. Zeker nu met de launch van TikTok shops is het nog eenvoudiger om je producten online te verkopen op een speelse en creatieve manier om de Gen Z te overtuigen.

Als een deel van de doelgroep uit jongeren bestaat, dan is adverteren op TikTok wellicht het meest hippe kanaal van het moment.

Ontdek in onze TikTok guide hoe je van start kan gaan met jouw kanaal.

8. Snapchat

Als laatste platform mag Snapchat zeker niet vergeten worden. Met 930.000 gebruikers ouder dan 15 jaar in Vlaanderen is Snapchat opnieuw aan een opmars bezig. Zowel de tijdelijke stories als de grappige filters zijn groot gemaakt door dit social media platform.

De doelgroep op Snapchat situeert zich voornamelijk onder de 30 jaar, wat dus opnieuw een platform bij uitstek is om jongeren te bereiken op een creatieve manier.

Adverteren op Snapchat kan een perfecte aanvulling zijn in de strategie, tevens om een jonger publiek te bereiken.

Lead On werkt graag in samenspraak met jou een volledig op maat gemaakte social media strategie uit voor jouw bedrijf. Contacteer ons voor een vrijblijvende infosessie waarin we elkaar beter leren kennen.

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!