TikTok is een populair social media platform en één van de meest gedownloade apps is in de app stores. Deze app heeft gezorgd voor een nieuwe manier van creëren en consumeren van content. Het is hét platform om meer mensen te bereiken met jouw merk en een echte community op te bouwen. Met de typische short-form video’s, catchy muziek en grappige effecten is het de favoriete app geworden van vele mensen van verschillende leeftijden. Voor de meeste bedrijven kan het zeker een voordeel zijn om op dit platform aanwezig te zijn. Ontdek in deze blog meer hoe je van start kan gaan op TikTok en hoe je video’s kan bewerken.
Voordat je kan beginnen met het opnemen van een video is het een must om een TikTok account aan te maken en jouw profiel volledig in orde te zetten. Zorg ervoor dat je een bio en profielfoto voorziet. Je kan ook connecteren met jouw andere sociale media kanalen, zo kunnen gebruikers jouw makkelijker terugvinden. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie je wil targeten en welk soort content je wil tonen op jouw account. Hiervoor kan je jezelf enkele vragen stellen zoals:
Aan de hand van deze vragen kan je exact bepalen welke soort content het beste zal werken voor jouw doelgroep. Is het moeilijk om hierop een antwoord te vinden? Door op de “For you” page te scrollen zal je verschillende content creators tegen komen. Op deze manier kan je ook inspiratie opdoen voor jouw account en bepalen wat je wil tonen. Hierna kan je van start gaan met het opnemen van video’s.
Je kan jouw video’s eenvoudig opnemen en editen in de TikTok app, maar ook kan je jouw video’s gewoon met je camera filmen en bewerken in een andere app zoals CapCut.
Door je video in TikTok zelf op te nemen kan je gebruik maken van de verschillende built-in features (opname tools).
Na het opnemen van de video kan je beginnen met het editen. Er zijn verschillende tools in TikTok die je kan gebruiken om jouw video zo goed mogelijk te bewerken.
Na het editen van je video is deze klaar om gepubliceerd te worden. Selecteer eerst je cover foto, kies eventueel voor een coverdesign of tekst. Schrijf je video caption en voeg hashtags toe. En voila! Jouw TikTok is klaar om te posten.
Het is ook mogelijk om jouw beeldmateriaal in een andere app te editen en nadien te importeren in TikTok. De meest gekende app hiervoor is CapCut. Deze video editing app heeft een hoge populariteit bij de content creators. Dit zijn de key features:
Met CapCut kan je verschillende lagen aan video’s, afbeeldingen, audio’s, etc. toevoegen aan jouw project. Hierdoor krijg je meer controle over het finale resultaat.
Het heeft ook een grote variëteit aan tekst en stickers dat je kan gebruiken om jouw video’s te verbeteren. Je kan jouw project visueel nog aantrekkelijker maken door geanimeerde tekst, custom fonts en stickers toe te voegen. Je kan ook de positie en timing van deze elementen aanpassen om het gewenste resultaat te verkrijgen.
Je kan heel eenvoudig audio zoals muziek en voice overs toevoegen en editen. Je kan het volume aanpassen, een fade in en out instellen, geluidseffecten toevoegen, etc. Zo kan je op een eenvoudige manier video’s creëren met een goede audio.
Maar hoe ga je nu van start met het bewerken op CapCut? Eerst ga je jouw opgenomen beeldmateriaal uploaden door een nieuw project aan te maken. Dan kan je jouw foto’s en/of video’s selecteren om te importeren.
Wat kan je allemaal doen in CapCut?
CapCut heeft bijna dezelfde specificaties als opnemen en editen in TikTok zelf. Het enige dat niet mogelijk is, is het opnemen met bepaalde effecten zoals bv. het ‘style my look’ effect. Na het bewerken van jouw video kan je deze eenvoudig importeren in TikTok. Dan kan je er een trending geluid op zetten en alle andere specificaties zoals caption, etc.
Of je nu TikTok zelf gebruikt om te editen of CapCut hangt af van jouw eigen voorkeuren. Persoonlijk gebruik ik CapCut liever wanneer ik langere TikToks moet editen die opgenomen zijn met de gewone camera zoals teambuilding activiteiten. Voor kortere trending TikToks neem ik ze op & edit ik ze in TikTok zelf. Soms gebruik ik ook Premiere Pro voor het editen van TikToks.
De for you page is de ultieme plek om trending geluiden te vinden. Als je een geluid een paar keer tegenkomt, is de kans groot dat deze trending is. Maar hoe kan je nu echt zien of een sound trending is? Door op het geluid te klikken en te kijken hoeveel mensen het geluid hebben gebruikt. Wanneer een geluid meer dan 500.000 gebruikers heeft, is het waarschijnlijk trending.
We kunnen niet 100% aanraden om zo’n geluiden te gebruiken aangezien de kans groot is dat je gaat verdwijnen tussen de andere gebruikers. Maar indien dit geluid perfect is voor jouw account kan je het natuurlijk wel gebruiken. Het beste is om een trending geluid te nemen vanaf 1000 gebruikers, of zelf nog minder. Hoe sneller je meedoet met een trend, hoe meer views een video zal hebben.
Ook zijn er vele trends waarbij al een template bestaat in CapCut. Dit wordt ook aangegeven op de TikTok. Je kan dan heel eenvoudig naar de template gaan door er op te klikken, jouw beeldmateriaal toevoegen en dan terug exporteren naar TikTok. Door zo’n template te gebruiken hoef je niet meer de duur van jouw clips in te stellen.
Bij bepaalde trends zal het ook nodig zijn om eerst jouw geluid te selecteren en dan op te nemen in TikTok zoals lip syncing. Doordat je moet praten/ zingen op het geluid van de trend zodat het mooi past op de video.
TikTok stories zijn net zoals de gewone TikTok content. Ze komen ook in jouw feed terecht, mensen kunnen er ook op reageren en liken. Het enige verschil is dat een story maar 24 uur beschikbaar is. Een Story maken is net hetzelfde als het maken van een gewone TikTok video. Na het opnemen en bewerken moet je gewoon klikken op ‘toevoegen aan verhaal’ in plaats van de klikken op volgende en een caption in te geven.
Iedereen wilt wel dat zijn/haar content het goed doet, maar hoe creëer je nu goede engaging content op TikTok? Hier enkele tips!
Nu kan je van start gaan met jouw TikTok kanaal! Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over TikTok of zijn er bepaalde punten die wij niet hebben aangehaald waar je informatie over wil? Laat het ons weten. Meer informatie over de andere sociale media kanalen? Ontdek het in onze blog. Houd zeker onze kanalen in de gaten voor onze nieuwste blogs.
Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data
Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!
Oudenaardsesteenweg 256 bus 5
9420 Erpe-Mere
Ma. - Vrij.
8.00 - 18.00h
Copyright 2023 Lead On BTW BE 0771.335.288 Privacy Algemene voorwaarden