LeadOn logo

Maak engaging TikTok video’s met onze guide

TikTok is een populair social media platform en één van de meest gedownloade apps is in de app stores. Deze app heeft gezorgd voor een nieuwe manier van creëren en consumeren van content. Het is hét platform om meer mensen te bereiken met jouw merk en een echte community op te bouwen. Met de typische short-form video’s, catchy muziek en grappige effecten is het de favoriete app geworden van vele mensen van verschillende leeftijden. Voor de meeste bedrijven kan het zeker een voordeel zijn om op dit platform aanwezig te zijn. Ontdek in deze blog meer hoe je van start kan gaan op TikTok en hoe je video’s kan bewerken.

Hoe ga je van start op TikTok?

Voordat je kan beginnen met het opnemen van een video is het een must om een TikTok account aan te maken en jouw profiel volledig in orde te zetten. Zorg ervoor dat je een bio en profielfoto voorziet. Je kan ook connecteren met jouw andere sociale media kanalen, zo kunnen gebruikers jouw makkelijker terugvinden. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie je wil targeten en welk soort content je wil tonen op jouw account. Hiervoor kan je jezelf enkele vragen stellen zoals:

  • Welk onderwerp ligt het beste bij jouw bedrijf of brand? Fashion, beauty, baby, games, DIY, etc.
  • Zijn er accounts in dezelfde branche die het goed doen op TikTok? En wat van hun content inspireert jou?
  • Wie wil je bereiken, nl. Wie is jouw doelgroep en welk type content zal hen aanspreken? Bijvoorbeeld tutorials, behind the scenes, day in the life, etc.

Aan de hand van deze vragen kan je exact bepalen welke soort content het beste zal werken voor jouw doelgroep. Is het moeilijk om hierop een antwoord te vinden? Door op de “For you” page te scrollen zal je verschillende content creators tegen komen. Op deze manier kan je ook inspiratie opdoen voor jouw account en bepalen wat je wil tonen. Hierna kan je van start gaan met het opnemen van video’s.

Hoe maak je een TikTok video?

Je kan jouw video’s eenvoudig opnemen en editen in de TikTok app, maar ook kan je jouw video’s gewoon met je camera filmen en bewerken in een andere app zoals CapCut.

In app opnemen en editen

Door je video in TikTok zelf op te nemen kan je gebruik maken van de verschillende built-in features (opname tools).

  • Geluid opzoeken in de library en selecteren voor het opnemen
  • Switchen tussen front en back camera
  • Verander de snelheid van je video naar .3x, .5x, 1x, 2x of 3x
  • Filters toevoegen aan je video
  • Effecten om iets fun toe te voegen aan de video zoals this or that, style my look, een bepaald effect/ filter dat trending is op dat moment.
  • Retouch, nl. plekjes in het gezicht wegwerken, tanden witter maken, etc.
  • Timer: zet een 3 of 10 sec timer en kies het eindpunt van opname voor je start met opnemen (heel handig voor het opnemen van transitions!)
  • Kies één van de verschillende effecten voor je begint met opnemen.

opname-tools-tiktok

 

Na het opnemen van de video kan je beginnen met het editen. Er zijn verschillende tools in TikTok die je kan gebruiken om jouw video zo goed mogelijk te bewerken.

  • Tekst toevoegen: kiezen uit verschillende lettertypes, kleuren, grootte, etc.
    Ook kan je een tijd instellen om de tekst op een bepaald moment en duur op het beeld te tonen. Daarsnaast kan je ook kiezen voor text-to-speech. Hier kan je kiezen uit verschillende stemmen die jouw tekst zullen voorlezen.
  • Stickers zoals polls, reply stickers, vragen, gifs, emojis
  • Filters: kiezen uit verschillende video en foto filters
  • Inkorten van de filmpjes en volgorde veranderen
  • Voice effects: indien je een audio gebruikt kan je een voice effect toevoegen op de stem, zo kan je een bepaalde video nog grappiger maken.
    Ook handig als je anoniem wil posten maar toch wil praten tegen je kijkers.
  • Captions: automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze tekst kan je aanpassen in de captions editor zodat er geen fouten in staan. Dit is zeker een must voor video’s met veel tekst aangezien er ook kijkers zijn die hun geluid niet hebben aanstaan.
  • Voice over: opnemen van jouw stem voor op de video.
  • Noice reducer: om het achtergrondgeluid van de video te verminderen

editing-tools-tiktok

Na het editen van je video is deze klaar om gepubliceerd te worden. Selecteer eerst je cover foto, kies eventueel voor een coverdesign of tekst. Schrijf je video caption en voeg hashtags toe. En voila! Jouw TikTok is klaar om te posten.

CapCut

Het is ook mogelijk om jouw beeldmateriaal in een andere app te editen en nadien te importeren in TikTok. De meest gekende app hiervoor is CapCut. Deze video editing app heeft een hoge populariteit bij de content creators. Dit zijn de key features:

  1. Multi-layer editing

Met CapCut kan je verschillende lagen aan video’s, afbeeldingen, audio’s, etc. toevoegen aan jouw project. Hierdoor krijg je meer controle over het finale resultaat.

  1. Tekst en sticker effecten

Het heeft ook een grote variëteit aan tekst en stickers dat je kan gebruiken om jouw video’s te verbeteren. Je kan jouw project visueel nog aantrekkelijker maken door geanimeerde tekst, custom fonts en stickers toe te voegen. Je kan ook de positie en timing van deze elementen aanpassen om het gewenste resultaat te verkrijgen.

  1. Audio editing

Je kan heel eenvoudig audio zoals muziek en voice overs toevoegen en editen. Je kan het volume aanpassen, een fade in en out instellen, geluidseffecten toevoegen, etc. Zo kan je op een eenvoudige manier video’s creëren met een goede audio.

Maar hoe ga je nu van start met het bewerken op CapCut? Eerst ga je jouw opgenomen beeldmateriaal uploaden door een nieuw project aan te maken. Dan kan je jouw foto’s en/of video’s selecteren om te importeren.

capcut-project

Wat kan je allemaal doen in CapCut?

  • Jouw video editen zoals knippen, snelheid, animaties, achtergrond verwijderen, stabiliseren, etc.
  • Bewerken van de audio: muten, geluiden zoeken in library, etc.
  • Tekst toevoegen en editen
  • Nog veel meer

editing-capcut

CapCut heeft bijna dezelfde specificaties als opnemen en editen in TikTok zelf. Het enige dat niet mogelijk is, is het opnemen met bepaalde effecten zoals bv. het ‘style my look’ effect. Na het bewerken van jouw video kan je deze eenvoudig importeren in TikTok. Dan kan je er een trending geluid op zetten en alle andere specificaties zoals caption, etc.

Of je nu TikTok zelf gebruikt om te editen of CapCut hangt af van jouw eigen voorkeuren. Persoonlijk gebruik ik CapCut liever wanneer ik langere TikToks moet editen die opgenomen zijn met de gewone camera zoals teambuilding activiteiten. Voor kortere trending TikToks neem ik ze op & edit ik ze in TikTok zelf. Soms gebruik ik ook Premiere Pro voor het editen van TikToks.

Hoe vind je trends?

De for you page is de ultieme plek om trending geluiden te vinden. Als je een geluid een paar keer tegenkomt, is de kans groot dat deze trending is. Maar hoe kan je nu echt zien of een sound trending is? Door op het geluid te klikken en te kijken hoeveel mensen het geluid hebben gebruikt. Wanneer een geluid meer dan 500.000 gebruikers heeft, is het waarschijnlijk trending.

We kunnen niet 100% aanraden om zo’n geluiden te gebruiken aangezien de kans groot is dat je gaat verdwijnen tussen de andere gebruikers. Maar indien dit geluid perfect is voor jouw account kan je het natuurlijk wel gebruiken. Het beste is om een trending geluid te nemen vanaf 1000 gebruikers, of zelf nog minder. Hoe sneller je meedoet met een trend, hoe meer views een video zal hebben.

trending-sound-tiktok

Ook zijn er vele trends waarbij al een template bestaat in CapCut. Dit wordt ook aangegeven op de TikTok. Je kan dan heel eenvoudig naar de template gaan door er op te klikken, jouw beeldmateriaal toevoegen en dan terug exporteren naar TikTok. Door zo’n template te gebruiken hoef je niet meer de duur van jouw clips in te stellen.

Bij bepaalde trends zal het ook nodig zijn om eerst jouw geluid te selecteren en dan op te nemen in TikTok zoals lip syncing. Doordat je moet praten/ zingen op het geluid van de trend zodat het mooi past op de video.

Stories op TikTok

TikTok stories zijn net zoals de gewone TikTok content. Ze komen ook in jouw feed terecht, mensen kunnen er ook op reageren en liken. Het enige verschil is dat een story maar 24 uur beschikbaar is. Een Story maken is net hetzelfde als het maken van een gewone TikTok video. Na het opnemen en bewerken moet je gewoon klikken op ‘toevoegen aan verhaal’ in plaats van de klikken op volgende en een caption in te geven.

stories-tiktok

TikTok tips

Iedereen wilt wel dat zijn/haar content het goed doet, maar hoe creëer je nu goede engaging content op TikTok? Hier enkele tips!

  1. Target een niche doelgroep.
    Niche doelgroepen zijn ook wel gekend als dedicated fans.
  2. Wees authentiek.
    TikTok is helemaal voor experimenteren, maar het is ook belangrijk om te vinden wat goed werkt voor jouw account, dat authentiek aanvoelt en niet geforceerd is.
  3. Engage met jouw doelgroep.
    Comments zijn belangrijk voor jouw groei op TikTok. Het is dus zeker een must om te reageren, zo krijgt jouw doelgroep het gevoel dat je ze erbij betrekt.
  4. 9:16 ratio
    Zorg dat je altijd filmt in de 9:16 ratio omdat verticale content het beste doet in TikTok.
  5. Wees origineel.
    Trending audio’s zijn goed voor een groter bereik te hebben, maar het is ook belangrijk dat je jouw eigen draai geeft aan trends.
  6. Gebruik de tools die TikTok aanbiedt.
    Doordat mensen ook kunnen zoeken naar bepaalde effecten kunnen ze zo jouw content ook tegenkomen. Het kan dus zeker handig zijn om dit te gebruiken in video’s.
  7. SEO.
    TikTok SEO is een feit! TikTok gaat jouw content scannen om te kijken waar het over gaat en zo te kunnen tonen aan de juiste mensen. Voeg dus zeker tekst toe aan je video, om aan te tonen waar het overgaat.

 

Nu kan je van start gaan met jouw TikTok kanaal! Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over TikTok of zijn er bepaalde punten die wij niet hebben aangehaald waar je informatie over wil? Laat het ons weten. Meer informatie over de andere sociale media kanalen? Ontdek het in onze blog. Houd zeker onze kanalen in de gaten voor onze nieuwste blogs.

Lead On(line)!

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!

Leadon logo white