LeadOn logo

Marketing automation dé sleutel tot marketing productiviteit!

Marketing automation is, eenvoudig omschreven, het automatiseren van terugkerende taken waarvoor eerder een afzonderlijke handmatige actie nodig was. Met deze automatisering ga je bestaande leads sneller converteren naar klanten door aan lead nurturing te doen, dat is klanten in de watten leggen. Het doel is om leads in kaart te brengen die nog niet klaar zijn of waren om een aankoop te doen. Deze leads wil je stapsgewijs informeren en overtuigen door op het juiste moment de juiste informatie te sturen. Hiermee wil je de weg door de customer journey voor de lead vergemakkelijken. Het einddoel van deze automatisering is om leads te converteren naar aankopen van blijvende klanten.

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation wordt opgesteld aan de hand van workflows. In deze workflows worden triggers en tasks bepaald zodat het systeem weet wanneer wat moet gebeuren. Een trigger is een actie die een bezoeker/ lead uitvoert. Bijvoorbeeld het downloaden van een bestand, het openen van een e-mail, het inschrijven op de nieuwsbrief, etc. Tasks zijn de taken die het systeem moet uitvoeren op basis van die trigger. Bijvoorbeeld het versturen van een gepersonaliseerde e-mail na het inschrijven op de nieuwsbrief, etc.

Vooraleer je aan marketing automation begint, is het belangrijk om enkele stappen te overlopen om het systeem zo goed mogelijk op te stellen. Dit zijn de vijf stappen:

    1. Bepaal een strategie

Wie wil je bereiken (de ideale klant)? Hoe ga je ze bereiken (welke kanalen gebruiken ze zelf)? Wat wil je hen laten doen op jouw website (actiegericht)?
Het is belangrijk om op deze vragen eerst een antwoord te hebben vooraleer je verder gaat. Elke actie die je hierna opzet, moet je kunnen toetsen aan je doelstellingen én je strategie. Uiteindelijk zal je je eigen leads het beste kunnen helpen als je ook weet wat je eigen uiteindelijke doel is.

    1. Segmenteer jouw leads

Maak een buyer persona van jouw leads en bepaal in welke fase van de buyer journey ze zich bevinden zodat je makkelijker relevante informatie kan sturen én dat ze verdere stappen nemen in het proces.

    1. Maak content en campagnes

Maak een template voor al je content die je voor alle verschillende campagnes kan gebruiken. Bepaal ook in deze fase welke informatie wanneer naar de leads moet gestuurd worden, timing is belangrijk!

    1. Personaliseer en automatiseer

Het is belangrijk om al je content te personaliseren zodat de lead zich direct aangesproken voelt! In deze stap is het ook belangrijk om jouw triggers en tasks aan te maken zodat het systeem weet wat hij wanneer moet doen en alles automatisch kan gebeuren.

    1. Analyseer en stuur bij

Na het opmaken van het gepersonaliseerde systeem is het ook belangrijk om na te gaan hoe leads op je content reageren. In deze fase kan je je content eventueel nog aanpassen aan de leads en bijsturen voor een optimaal resultaat.

 

De voordelen van marketing automation

    • Het realiseren van meer (kwantiteit) én betere (kwaliteit) leads

Je kan meer en betere leads realiseren doordat je online kan opvolgen wat hun interesses zijn. Op basis van deze inzichten kan je hen de juiste informatie sturen op het juiste moment (lead nurturing). Door punten toe te kennen aan deze handelingen en acties (lead scoring) kan je makkelijker in kaart brengen welke leads het meeste geschikt zijn voor jouw organisatie.

    • Het besparen van tijd met efficiëntere marketing processen

Door een template te maken die je voor elke soort campagne kan gebruiken kan je efficiënter te werk gaan. Ook kan je je CRM systeem koppelen zodat je aan al je contacten de juiste informatie automatisch kan versturen.

    • Verhoog je relevantie

Elke lead zal zich in een andere fase van de buyer journey bevinden. Daardoor is het belangrijk dat je weet waar ze zich bevinden zodat je elke lead de juiste informatie kan sturen op het juiste moment, die aansluit op hun interesses en de gebeurtenissen die plaatsvinden.

    • Versimpel taken

Door het automatiseren van terugkerende taken kan je de marketing productiviteit verbeteren. Door aan lead scoring te doen kan je ook een bezoeker (bijna) volledig geautomatiseerd door een buyer journey begeleiden.

 

Voorbeelden van marketing automation

    • Een welkomstmail
      De lead een e-mail sturen na inschrijving op de nieuwsbrief of voor een evenement, etc.

    • Lead nurturing
      Het voeden van de leads met relevante content, op hen afgestemd, die verstuurd wordt op het juiste moment in de buyer journey.

    • Sales notificatie
      Als een lead een verhoogde interesse toont, een notificatie sturen naar het sales team om contact op te nemen met deze lead.

    • Site messaging
      Het automatisch openen van een chatvenster wanneer de lead op de website komt om interactie te bevorderen.

    • Gepersonaliseerde e-mails
      Door het versturen van gepersonaliseerde e-mails kan je de lead warm maken voor jouw producten en/of diensten.

    • Een herinnering
      De lead begint een aanvraagformulier / enquête in te vullen maar haakt af door niet volledig in te vullen of niet te versturen. Hier kan je een herinnering sturen om te vragen of ze dat verder willen invullen.
      Je kan ook een herinnering sturen wanneer een product of dienst in de online winkelwagen wordt achtergelaten om hen aan te zetten tot aankoop.

    • Re-engagement
      Contacten die al een tijdje niet op de website zijn geweest of de nieuwsbrief niet openen zijn inactieve klanten. Deze kan je terug activeren door persoonlijke e-mails te sturen met nieuwe content in zoals iets dat actueel is, of een aanbieding dat niet te missen is.

    • Evenementen
      Het versturen van gepersonaliseerde uitnodigingen, herinneringen, routebeschrijvingen, informatie over het programma.

 

Na het converteren van een lead naar klant is het ook belangrijk dat je de marketing automation actief houdt. Na het binnenhalen van de klant is het heel belangrijk om deze klant ook te behouden én bevestiging van zijn of haar aankoop is bepalend voor de tevredenheid!

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!