LeadOn logo

Til je marketing naar een hoger niveau met deze Inbound Marketing 101

Inbound marketing is een marketingmethode waarbij je potentiële klanten aantrekt door hen actief verder te helpen tijdens het aankoopproces. Door ze zo vroeg mogelijk in dit proces te helpen, bouw je aan een waardevolle relatie met je leads. Bij inbound marketing is het doel om je ideale doelgroep en website centraal te plaatsen. Door je ideale doelgroep te voeden met sterke, relevante en authentieke content, die ze graag bekijkt en deelt, zorg je voor een grote instroom aan juiste bezoekers die je verder kan converteren tot lead en tot klant.

De 4 fases van inbound marketing 

  1. Aantrekken (Attract)

Vooraleer de potentiële klanten bij jou terecht komen, zullen ze vaak eerst zoeken naar een product of dienst die ze nodig hebben. Dit gebeurt meestal via een zoekopdracht in Google. Bezoekers die jouw producten of diensten vinden, zullen zich eerst meer informeren over wat je aanbiedt en je concurrenten bekijken. Ze laten zich adviseren door andere kopers via reviews en zullen op eigen initiatief bepalen of ze jouw product of dienst kopen. Door goede en relevante content aan te bieden zal je sneller gevonden worden in Google en hierdoor zullen mogelijke klanten eerder voor jou kiezen dan voor je concurrenten.

Door relevante content aan te bieden aan jouw ideale doelgroep ga je eenvoudiger gevonden worden en trek je ook het juiste verkeer naar je website. In deze fase is het belangrijk om te focussen op bezoekers die het meeste kans maken om leads te worden. De juiste en relevante content aan te bieden doe je door het bepalen van relevante topics. Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek, nl. nagaan waar jouw ideale doelgroep naar zoekt, maar ook waar jij op wil gevonden worden.

  1. Converteren (Convert)

Nadat je het juiste verkeer aantrekt naar jouw website wil je van deze bezoekers leads maken. Het is ook belangrijk om deze bezoekers/leads in verschillende categorieën onder te brengen volgens je eigen doelstellingen enerzijds en de kans op conversie anderzijds. Deze prospecten ga je activeren met aanbiedingen. Dankzij het aantrekken van de juiste mensen naar je website, zijn ze ook geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Hierdoor zullen ze ook vaker hun gegevens achterlaten voor het verkrijgen van meer relevante content.

  1. Binnenhalen (Close)

In deze fase ga je klanten halen uit je leads. Niet alle leads zijn klaar om een aankoopbeslissing te maken. Je helpt je leads doorheen het aankoopproces aan de hand van het versturen van gepersonaliseerde nurturing e-mails waarin ze steeds meer leren over het onderwerp (product of dienst) waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit zal zorgen voor meer vertrouwen en geeft ook de mogelijkheid om leads te kwalificeren.

  1. Blijven investeren (Delight)

Na het verkrijgen van leads en deze te converteren tot klant is het ook heel belangrijk om te blijven investeren in je relatie met deze nieuwe klant. Blijf dus relevante content aanbieden waardoor ze extra producten of diensten afnemen (recurrente business) en misschien jouw bedrijf zelfs aanbevelen bij anderen (ambassadeurs). Dit laatste zorgt ervoor dat je nieuwe bezoekers krijgt en het inbound marketing proces terug opnieuw begint met nieuwe leads/klanten.

 

Waarom kiezen voor inbound marketing? 

Inbound marketing zorgt voor het genereren van kwalitatieve leads en het converteren van deze leads naar klanten. Deze leads zullen geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten omdat we relevante informatie geven waarop je bovendien ook goed gevonden wordt bij zoekmachines. Het gaat dus over kwalitatieve leads die de juiste informatie ontvangen waarin ze interesse hebben getoond. Het converteren van lead naar klant zal dan ook makkelijker gaan omdat ze al op zoek waren naar jouw producten of diensten. Het is ook belangrijk om een relatie op te bouwen met je potentiële klanten door ze te voorzien van aantrekkelijke (visueel en tekstueel) en relevante informatie die hen doorheen het aankoopproces helpt en ook helpt om een goede aankoopbeslissing te nemen.

Met inbound marketing zorg je er dus voor dat de potentiële klanten naar jou komen omdat ze je gemakkelijk vinden. Door het aantrekken van potentiële klanten met je online content ga je deze potentiële klanten, die op dat moment al actief op zoek zijn naar goederen en diensten, helpen om te vinden wat ze zoeken.

 

 

Hoe doe je aan inbound marketing? 

Er zijn verschillende middelen (tools) die je kan gebruiken om aan inbound marketing te doen. De eerste en dan ook de belangrijkste is content marketing. Door het creëren van relevante en authentieke content – afgestemd op je ideale doelgroep en de fases van het aankoopproces – ga je de juiste bezoekers aantrekken naar je website.

De tweede manier is via SEO (Search Engine Optimization). Je wil dat je eenvoudiger en sneller gevonden wordt door je doelgroep. Met SEO ga je je content aanpassen aan wat je doelgroep effectief zoekt zodat jouw informatie getoond wordt in Google. Dit is een strategie voor de langere termijn ook: je wil vindbaar zijn en blijven zodat het juiste verkeer naar je website wordt geleid. Niet kwantiteit alleen, maar voor vooral kwalitatieve leads zijn belangrijk voor je business.

Een derde middel is via sociale media. Dankzij de verschillende sociale mediaplatformen kan je met je potentiële klanten in gesprek gaan en zo een relatie opbouwen en onderhouden. Het is ook belangrijk dat je hier je eigen content deelt zodat je nog makkelijker gevonden wordt.

Een laatste middel is marketing automation. Hier ga je een betekenisvolle relatie opbouwen met je leads en klanten via e-mailing. Dit doe je door persoonlijke e-mails te versturen op basis van hun interesses. Door deze e-mails ga je hen ook vooruit helpen in het aankoopproces.

 

De voordelen van inbound marketing 

  • Het is klantgericht

De focus en het vertrekpunt ligt bij je ideale klant en zijn uitdagingen en problemen. Je wil met de content die je aanbiedt een antwoord geven op hun vragen.

  • Het werkt voor alle sectoren

Inbound marketing werkt in alle sectoren: B2C, B2B tot non-profit.

  • De klanten komen naar jou toe

Je trekt mensen aan die (al) op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Je zorgt er dus voor dat ze naar jou toekomen op het moment dat ze iets zoeken waar je een oplossing voor kan bieden. Op die manier hoef je ook geen dure marketingcampagnes op te zetten om aandacht te trekken of een nood te creëren, waarbij je met vele andere marketeers in strijd moet.

  • Het is duurzaam

Je wil je doelgroep organisch bereiken. Dit is een langetermijnstrategie, maar eens je gevonden wordt in de zoekresultaten van Google, kan je daar lang blijven staan en zal het verkeer naar je website blijven binnenkomen.

  • Het is efficiënt

De potentiële klant bepaalt zelf wanneer hij of zij op zoek gaat naar informatie en welke informatie hij of zij nodig heeft. Daardoor is het belangrijk om content te creëren die lange tijd relevant blijft zodat je blijft gevonden worden.

De conclusie van inbound marketing is dat je het juiste verkeer naar jouw website wil halen door het delen van relevante content, om zo enkel met kwalitatieve leads te werken die je dan helpt doorheen het aankoopproces om deze dan uiteindelijk te converteren tot blijvende klant.

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!