LeadOn logo

Hoe je als bedrijf jouw Instagram profiel kunt doen schitteren

We kunnen er niet meer omheen: social media is onmisbaar in onze huidige samenleving en dat zal ook zo blijven. Het welbekende Instagram maakt daar uiteraard deel van uit. Dit online platform heeft wereldwijd ongeveer zo’n twee miljard maandelijkse gebruikers. Dit gigantische aantal benadrukt hoe belangrijk deze app is, hoe groot het groeipotentieel voor je onderneming kan zijn, maar ook hoeveel concurrentie er aanwezig is. Deze blog geeft meer inzicht en tips in hoe jouw bedrijf zich kan differentiëren en op welke zaken je moet letten om een top of mind merk op Instagram uit te bouwen.

Instagram account

Alles begint bij het opzetten van jouw Instagram profiel. Een online eerste indruk is van uiterst belang en daarom moet jouw account informatief, ‘catchy’ en aantrekkelijk zijn om je te onderscheiden van je concurrenten.

Business-account

Anno 2023 wordt er enorm ingezet om hét perfecte bedrijfsprofiel te realiseren. Bedrijven gebruiken Instagram voor verschillende doelstellingen, zoals nieuwe klanten vinden, een betrokken community opbouwen of de verkoop stimuleren. Als bedrijf wil je daarom gebruik maken van een business Instagram profiel. In tegenstelling tot een normaal account geeft dit je de mogelijkheid om advertenties weer te geven, direct te verkopen op Instagram, insights en zoveel meer. (Zie: Business account content)

Bij het instellen van je zakelijk account, selecteer je een categorie waarbij jouw onderneming/service het best aansluit, zo kunnen gebruikers sneller zien wat jij exact aanbiedt. Het is uiteraard ook heel belangrijk om jouw Instagram profiel openbaar te zetten, zo kun je veel meer gebruikers bereiken.

Tenslotte is het ook belangrijk om je gebruikersnaam doordacht te kiezen. Je gekozen naam moet je bedrijf representeren. Kies deze dus zorgvuldig!

Instagram bio

Het eerste waar gebruikers op letten is je profielfoto. Een herkenbare en kwalitatieve profielfoto is essentieel, aangezien deze foto prominent aanwezig staat in de linkerbovenhoek van je account. Zorg er dus voor dat je profielfoto aansluit met je andere gehanteerde social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn & Whatsapp. Hier kan je logo vaak al genoeg zijn. Zo ben je er zeker van dat de bezoekers van jouw pagina al in aanraking gekomen zijn met de branding van het bedrijf.

Tip: Let er zeker op dat het logo mooi past binnen de profielfoto!

Een ander doorslaggevend luik om professioneler over te komen bij gebruikers is het hanteren van een kort en krachtige bio. Vermeld wie je bent, wat je juist doet en steek een persoonlijke touch in jouw biografie. Het gebruik van een (branded) #hashtag is ook zeker aanbevolen omdat je op deze manier sneller algemene content over je onderneming kan ontdekken op het platform. Bovendien bereik je een groter publiek, want hashtags kunnen ook door niet-volgers gevonden worden. Vergeet als laatste geen contactgegevens te vermelden in je biografie. Dit gaat over de usual bedrijfsinformatie zoals een adres van het bedrijf, telefoonnummer, e-mailadres & wat extra informatie over wat jullie exact doen.

Sluit jouw Instagram biografie af met een link naar jouw website of gewichtige content die je aanbiedt. Opgelet: een Instagram biografie heeft een limiet van 150 tekens. Als je veel persoonlijke informatie wilt vertellen, maar niet genoeg tekens hebt, dan is dit makkelijk op te lossen: één emoticon zegt soms veel meer dan een paar woorden (of in dit geval 150 tekens).

Hoogtepunten

Op Instagram kun je stories samenbundelen in verschillende hoogtepunten (ook wel Instagram story highlights genoemd) die permanent op het Instagram profiel staan. Het is ten zeerste aangeraden om dit te gebruiken omdat je zo alle kanten van je onderneming kan laten zien en omdat het een professionelere uitstraling geeft aan je Instagram profiel. Denk grondig na over welke facetten je graag wilt belichten:

  • Geef je volgers een kijkje achter de schermen
  • Maak reclame voor nieuwe of exclusieve producten.
  • Geef tutorials
  • Re-share alle User Generated Content om in dialoog te treden met je volgers

Ten slotte is het aanbevolen om je huisstijl toe te passen op je story highlights. Zorg ervoor dat deze set ordelijk en overzichtelijk is, zo kunnen je volgers zich sneller doorheen de verhalen navigeren.

voorbeeld instagram proefiel met bio en hoogtepunten

Algemene content

Instagram was destijds ontworpen om foto’s en video’s met volgers te delen en vandaag de dag is dat niet anders. Uiteraard is dit platform mee met zijn tijd en zijn er heel wat nieuwigheden geïntroduceerd.

Foto’s en video’s

Naast de looks en set-up van jouw Instagram profiel is de juiste content uiteraard ook van fundamenteel belang. Zorg ervoor dat je inhoud uniek, interessant en kwalitatief is voor je volgers en dat je variatie steekt in je posts: van nieuwe collecties en solden tot giveaways en quotes. Gebruik leuke captions en ‘spice it up’ met emoticons. Zo maak jij je boodschap luchtiger en creëer je meer aandacht bij je publiek.

Ook hier is het gebruik van hashtags erg aangeraden. Door de juiste hashtags te gebruiken, kun je snel meer mensen bereiken. Hierdoor bestaat de kans dat er meer mensen jouw pagina gaan volgen en meer fans en bereik betekent meer kans op conversies.

Communicatie met jouw volgers is minstens even belangrijk als de content die je plaatst. Het beantwoorden van DM’s vergroot de kans dat gebruikers blijven terugkomen naar jouw Instagram profiel. Herhaalde bezoekers impliceert immers betere trafficcijfers. Ook moet je de nodige aandacht besteden aan reacties op geplaatste content. Aangezien iedereen op Instagram deze reacties kan zien, is interactie cruciaal.

Instagram profiel taggen

Verder is het belangrijk dat gebruikers jouw profiel kunnen taggen, zodat jij deze post kan delen op je verhaal. Deze user-generated content kun je uiteraard ook gebruiken om zelf te verwerken in je post. Niet alle getagde foto’s zullen even kwalitatief zijn, maar niets verslaat de authenticiteit van beeldmateriaal van echte klanten. Bekijk dus zeker eens je getagde kiekjes en gebruik dit ook waar je kunt. Op deze manier creëer je meer vertrouwen in jouw product of service.

Instagram reels

Naast foto’s en video’s bestaan er sinds 2020 Instagram reels. Dit is een manier om als maker korte, amusante of informerende video’s van 90 seconden te creëren. Ook biedt het de mogelijkheid om als kijker deze te ontdekken op je Instagram overzicht. Je kunt reels delen met je community en ze beschikbaar maken voor de bredere Instagram-community via een ruimte in de app onder ‘Ontdek’.

Reels biedt jouw bedrijf de kans om een ​​maker op Instagram te worden en om wereldwijd nieuwe volgers te aan te trekken. Instagram reels komt qua concept overeen met de populaire app Tiktok.

voorbeeld instagram reels

Instagram gids

Een gids op Instagram bestaat uit posts (zowel foto’s als video’s) die zijn opgeslagen door de maker met als aanvulling eigen elementen zoals notities, tips of advies. Deze posts kunnen van hun eigen account komen, van een ander profiel of een combinatie van beiden. Visueel lijkt het best wel op een blog omdat je gebruik kunt maken van titels, opsommingen, normale tekst en visuele ondersteuning. Er bestaan drie verschillende soorten gidsen: een productengids, een gids over plaatsen en een gids over berichten.

voorbeeld instagram gids

Instagram verhalen

Instagram verhalen is een enorme hit waar je leuke en spontane momenten kunt delen met de Instagram community. Deze stories verdwijnen automatisch na 24 uur. Het biedt een enorme waaier aan tools: zo kun je verschillende lettertypes toepassen, stickers gebruiken, polls lanceren, profielen taggen… en zo voort. Kortom het is een ideaal middel om met je volgers te communiceren. En zoals eerder vermeld: communication is key!

Business account content

Zoals je natuurlijk al weet is Instagram lang niet het enige social media kanaal dat je voor jouw bedrijf kunt gebruiken. Daarom is ook hier het gebruik van een goede huisstijl een rode draad doorheen dit Instagram verhaal. Op deze manier kun je makkelijker strategische platform overschrijdende campagnes uitvoeren.

Zoals reeds vermeld biedt het aanmaken van een zakelijk Instagram account je veel meer extra mogelijkheden dan een normaal (privé) profiel. Deze extra’s komen je onderneming zeker ten goede, aangezien Instagram behoort tot een van ‘s werelds meest populaire apps. Ideaal dus voor je omni-channel branding strategie.

Influencers

Het gebruik van influencers op Instagram om je product/service te promoten is een booming business. Dit succes kan verklaard worden door de geloofwaardigheid van deze mensen. Influencers hebben een nauwe band met hun volgers en dit contact geeft jouw zakelijk Instagram account toegang tot een niche publiek. Je hoeft je bovendien niet druk te maken om waardevolle content te creëren aangezien de influencer hier zelf voor zorgt.

Ook is er nu de mogelijkheid om samen met iemand een post te plaatsen, ook wel een collab-post genoemd. Het bericht komt op de twee pagina’s te staan en de likes en reacties worden bij elkaar opgeteld. Een handige manier om jouw eigen bereik te vergroten. Ideaal dus als je zou samenwerken met influencers.

Insights

Een leuke tool die het business account aanbiedt is Instagram insights (letterlijk: inzichten). Het is eigenlijk een soort eenvoudig dashboard dat te vergelijken valt met Google Analytics 4, maar dan uiteraard veel simplistischer. Op Instagram insights kun je statistieken raadplegen om te achterhalen welke content je volgers aanspreekt. Dit gaat voormalijk over algemene informatie zoals:

  • Statistiek overzicht: bereikte accounts, betrokken accounts, totaal aantal volgers…
  • Recente hoogtepunten
  • Gedeelde inhoud
  • Weergaven
  • Advertenties
  • ….

voorbeelden van mogelijke statistieken op instagram insights

Social media planning

Het is niet altijd evident om direct de juiste woorden en/of content te vinden bij het opstellen van een Instagram bericht. Bedrijven ontwijken dit probleem door gebruik te maken van een strategische social media planning. Dit kan gemakkelijk geïmplementeerd worden door reels, foto’s en carrouselberichten vooraf in te plannen in de Instagram-app. Het plannen van berichten kan je helpen om tijd te besparen.

Om van deze tool gebruik te kunnen maken moet je echter met enkele zaken rekening houden:

  • Je moet een professioneel Instagram profiel hebben
  • Je kunt maximaal 25 berichten per dag plannen
  • Je kunt inhoud maximaal 75 dagen van tevoren plannen

Shopping tools

Instagram shopping tools zijn een must have om e-commerce te stimuleren. Het is heel belangrijk om een call-to-action knop op je Instagram profiel te plaatsen. Zo kunnen potentiële klanten doorklikken naar een locatie met meer informatie over je bedrijf.

Je kan ook een product catalogus maken en producten taggen op je afbeelding in je posts. Doordat deze actie knop zo opvallend is weergegeven, ziet je pagina bezoeker dit direct en hierdoor wordt de kans op een conversie vergroot. Deze tool komt je Instagram advertenties zeker ten goede!

voorbeeld instagram profiel met call-to-action knop

Instagram advertenties

Een van de hoofdredenen waarom bedrijven een Instagram business profiel aanmaken is om zo op een effectieve en relatief goedkope manier een breed publiek te bereiken. Er bestaan echter verschillende soorten advertenties op Instagram.

Foto/video advertentie

Met een foto-advertentie ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Dit is de makkelijkste advertentie om te maken, aangezien je alleen maar één goede afbeelding of video nodig hebt. Deze advertentie heeft een opmaak die gelijk is aan de foto’s en video’s die door gebruikers worden geplaatst. Instagram foto advertenties zien er dus uit als gewone posts, maar zijn duidelijk herkenbaar aan de omschrijving ‘gesponsord’ onder de profielfoto. Verder bevatten ze soms een producttag en eventueel aanklikbare infoblokjes op of onder het beeld. Uiteraard kun je deze posts (zoals bij alle normale Instagram content) ook liken, delen of hierop reageren.

Als je meerdere advertenties tegelijk wilt plaatsen dan kan je gebruik maken van een carrousel. Een carrousel-advertentie is ook zichtbaar in het Instagram-overzicht. Hiermee kun je meerdere foto’s en/of video’s in één advertentie zetten, waardoor het voor gebruikers mogelijk wordt om te swipen tussen de verschillende foto’s en video’s.

shopping ads op instagram

Interactieve story advertenties

Niet alleen kan je adverteren via berichten, je kan dit ook gaan doortrekken naar interactieve verhaal advertenties. Interactieve advertenties in Instagram stories stellen bedrijven in staat om een grotere interactie te bekomen met hun doelpubliek. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een pollsticker toe te voegen. Dit zorgt er niet alleen voor dat de verhalen beter opvallen, ze genereren ook meer impact doordat mensen worden aangespoord om langer te blijven kijken. Een story-advertentie mag maximaal 15 seconden lang zijn en het is erg belangrijk om een goede call to action te hebben. Als je meerdere interactieve story advertenties per dag wil plaatsen dan kan je ook hier gebruik maken van een carrousel.

interactieve story advertenties op Instagram

Voila! Nu kan je van start gaan met het maken van dé Instagram voor jouw bedrijf en het creëren van de juiste content voor jouw doelgroep. Heb je nood aan meer hulp op vlak van digitale marketing? Aarzel niet en contacteer ons wij helpen je graag verder.

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!