LeadOn logo

E-mailmarketing: dé beste investering in 2023

Wat is het en waarom je er nu best op inzet

Is het jou ook opgevallen dat je het laatste jaar meer en meer mails van bedrijven in je mailbox krijgt, die je effectief opent? Ik betrap mezelf er steeds vaker op. Weet je ook hoe dat komt? Vier woorden: e-mailmarketing is terug. Terug, van nooit echt weggeweest te zijn. Het leek alleen maar zo omdat veel bedrijven het laatste jaar exponentieel meer geïnvesteerd hebben in hun e-mailmarketing strategie. En terecht, want de voordelen zijn legio. De return-on-investment (ROI) is bijvoorbeeld enorm hoog, aangezien het voor veel marketeers hun meest effectieve kanaal is en vaak zelfs paid advertising overtreft.

Hoe dat komt? E-mailmarketing maakt je marketingacties persoonlijker, doeltreffender en meetbaarder. Het zorgt ervoor dat je klanten sneller actie ondernemen, omdat je doelgerichter kan communiceren. Kortom, e-mailmarketing versterkt je omnichannel strategie. Maar wat houdt e-mail marketing juist allemaal in? En hoe begin je eraan? Lees alvast onderstaande blog eens door of we leggen het je graag persoonlijk uit. Want e-mail marketing gaat de komende jaren alleen maar aan belang blijven toenemen, en je wil die boot niet missen.

E-mailmarketing anno 2023 is waardevoller, persoonlijker, doeltreffender

E-mail marketing was altijd al een belangrijk onderdeel in elke cross-channel digitale marketingstrategie, maar verdween naar de achtergrond door de komst van nieuwe technologische ontwikkelingen zoals onder andere conversational marketing en Artificial Intelligence (AI). De afgelopen jaren zagen organisaties zich door de pandemie genoodzaakt om snel te schakelen. Ze gingen op zoek naar manieren om het contact met hun klanten vast te houden en toekomstige prospecten aan te trekken. Het moest vooral snel, goedkoop en doeltreffend. E-mail marketing bleek the holy grail.

Hoe we bij Lead On daar zo zeker van zijn? De cijfers liegen er niet om. 77% van de marketeers ziet meer engagement via email marketing dan in 2023. Globaal zegt zelfs 30% van alle marketeers dat e-mail marketing crucialer is voor hun digitale marketing strategie dan voor de pandemie. Logisch, want op de juiste manier inzetten op e-mail marketing heeft verscheidene voordelen.

De voordelen van e-mail marketing:

  • Regelmatige en gepersonaliseerde communicatie zorgt voor een sterke merkbinding en een hoger engagement met merkambassadeurs tot gevolg
  • Het is een van de belangrijkste touchpoints in jouw omnichannel digitale marketing strategie en zet sneller aan tot conversies. Anders gezegd: Mensen die nog niet klaar zijn om te kopen, trek je net dat tikkeltje sneller over de streep!
  • Je verzamelt first-party-data. Iets wat met een steeds strenger wordende GDPR-wetgeving van onschatbare waarde is
  • Aangezien je merk, producten en diensten regelmatig onder de aandacht komen, blijf je top-of-mind bij je klant of prospect
  • Mits een doordachte opzet, planning en uitvoering is het een pak goedkoper (met een hogere ROI) dan paid advertising

Wat houdt het juist in?

De voordelen zijn duidelijk. Nu het concept zelf nog, want e-mail marketing omvat zoveel meer dan de maandelijkse nieuwsbrief.

E-mail marketing is een vorm van direct marketing: je spreekt je klant of prospect rechtstreeks aan via e-mail op regelmatige tijdstippen. Op basis van de data die je verzamelt over hoe je klant of prospect op je e-mail reageert, ga je toekomstige communicaties aanpassen zodat hij of zij in de toekomst sneller overgaat tot jouw gewenste actie. De beste tool om deze data te bekijken is Google Analytics 4.
We raden aan om dit geautomatiseerd te doen. Het verlaagt jouw werklast en helpt ook om de ervaring voor je klant of prospect zo gepersonaliseerd mogelijk te maken. Win-win! Want ook in 2023 wordt personaliseren steeds belangrijker.

Voorbeelden van e-mail marketing, in volgorde van effectiviteit

  • nieuwsbrief
  • welkom e-mail
  • product mailing
  • sales promoties
  • event communicaties
  • pre- of post-aankoop e-mails
  • e-mails om klanten opnieuw aan te zetten tot een aankoop
  • e-mails voor verjaardagen of mijlpalen

Hoe start je met e-mailmarketing?

Goede e-mail marketing is persoonlijker, doeltreffender, maar ook meetbaarder. In die volgorde. Want alles staat en valt met het juiste plan van aanpak. Wil je snel van start gaan met e-mail marketing dan is het belangrijk dat je je goed laat begeleiden. Neem even contact op en dan bekijken we samen hoe e-mail marketing voor jou het meeste opbrengt. We bekijken welke tool het meest geschikt is, welke tone-of-voice bij jouw merk past en hoe we via A/B-testing en rapportering jouw ROI zo hoog mogelijk krijgen. Die persoonlijke aanpak, weet je nog? Die werkt ook voor ons het best. Tot gauw!

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!