LeadOn logo

Google Analytics 4

Google Analytics 4 is de nieuwste grote makeover van Universal analytics. Met de introductie van het event-driven datamodel, het einde van de bounce rate, makkelijker cross-platform meten en véél meer.

Google heeft aangekondigd te stoppen met Universal Analytics en door te gaan met Google Analytics 4.
Op 1 juli 2023 worden alle Universal Analytics properties stopgezet en zullen deze geen nieuwe data meer ontvangen. Wel blijft de data in Universal Analytics nog beschikbaar tot in ieder geval 1 januari 2024 om de historische data te bekijken.

Wat nu?

Het is belangrijk om zo snel mogelijk over te stappen naar Google Analytics 4, zodat je nog zoveel mogelijk data kan verzamelen en je kan leren de tool 100% te benutten. Wacht hier dus niet te lang mee en maak je GA4 property vandaag nog aan.

Waarom Google Analytics 4?

Met de komst van Google Analytics 4 wil Google er voor zorgen dat alles nog beter kan gemeten en getrackt worden in een privacyvriendelijker kader. Ook heeft GA4 een nog krachtigere machine learning dat je bijstaat om nog makkelijker de juiste learnings uit jouw websitegegevens te halen. De grootste wijziging zit in de kern, namelijk hoe Analytics de website meet. Een volledig nieuw measurement model.

Via de oude Google Analytics werd alles gemeten aan de hand van “sessions”, gekoppeld aan user data. User data zijn gegevens over de gebruiker die analytics verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht of locatie. Sessions zijn de verzamelde gebeurtenissen in een bezoek op de website, zoals pageviews, downloads, contactformulieren of aankopen. Google verzamelt al deze gegevens en verwerkt het in alle tabellen en rapportages dat we vele jaren gewoon waren om te zien.

“Wist je dat Universal Analytics al bestaat sinds 2005”

Door gebruik te maken van Google Analytics 4 krijg je inzicht in alle activiteiten op jouw website.

  • Krachtige machine learning
  • Oog voor privacy
  • Van sessies naar events
  • Makkelijke integraties

Nu upgraden naar Google Analytics 4?

Je vraagt het misschien af, waarom upgraden naar GA4? Welk verschil maakt dat? Het antwoord is simpel: het maakt een enorm verschil. Hier zijn de belangrijkste verschillen.

De nieuwe manier van meten koppelt sessions en pageviews los van elkaar. In plaats daarvan meet het in een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics.

Google Analytics 4 introduceert een nieuw gegevensmodel: het event-driven datamodel. Voortaan worden alle interacties op de website gemeten als een gebeurtenis (= event). 

Hiermee wordt een grote ergernis van veel marketeers opgelost: het aantal sessies is niet meer de belangrijkste metric. De nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken (engaged visits), interacties en gebeurtenissen op de website. Wat zorgt voor data waar je nóg meer mee kan doen.

In plaats van te focussen op hoeveel mensen surfen naar jouw website, zal GA4 de nadruk leggen op hoe jouw publiek je website gebruikt.

Het is daarom zeer belangrijk om goed na te denken over de dataverzameling met dit nieuwe Google Analytics 4-model in plaats van je bestaande eventstructuur compleet over te dragen naar Google Analytics 4.

Voorbeeld Universal analytics: De klassieke manier van events instellen met de gekende “Category”, “Action” en “Labels”.

universal-analytics-events


Voorbeeld Google Analytics 4:
De nieuwe flexibelere event-based manier van events instellen in GA4.

google-analytics-4-events

Wat verandert er nu precies als ik de upgrade naar GA4 maak?

Nieuwe features zijn natuurlijk fantastisch, maar de grote vraag die voor ons online ondernemers en marketeers rest is: wat verandert er nou precies wanneer ik overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4? Daarom gaan we hier verder in op een aantal verschillen tussen Google Universal Analytics- en Google Analytics 4-properties.

Events

Het grootste en meest belangrijke verschil zullen we terugzien in de tracking van events. Waar de oude Universal Analytics nog onderscheid maakte tussen verschillende hits bij events, doet Google Analytics 4 dit niet meer. De verschillende hits zoals de: Screen View hit, Page View hit of Event hit worden in Google Analytics 4 allemaal gezien als één event.

Paginaweergaven in Universal Analytics worden vertaald naar het event Page_view in Google Analytics 4-property’s. Hiermee is het niet meer een losse hit, maar het wordt nu ook als een actie gezien en dit wordt in Google Analytics 4 ook als een event gezien.

Google Analytics 4 Interface

Als je inlogt bij GA4, zie je aan de linkerkant een menu. In eerste instantie zijn alleen de pictogrammen zichtbaar. Als je echter met de muis over het menu beweegt, kan je verschillende andere elementen zien.

Er zijn genoeg opties om uit te kiezen. Als je bekend bent met Universal Analytics, kun je in dit stadium al tal van verschillen opmerken. Ons advies is om eens rustig de tijd te nemen om door alle opties te gaan.

google-analytics-4-interface


Rapportages

Een belangrijke feature binnen Google Analytics 4 is de”Explore” feature. Hier heb je de mogelijkheid om zelf custom rapportages op te bouwen.

google-analytics-4-explore-rapportages


Enkele nieuwe metrics binnen Google Analytics 4

1. Total Users

Om eerlijk te zijn heeft Total Users technisch gezien de overgang naar GA4 overleefd en betekent het nog steeds hetzelfde (d.w.z. het totale aantal gebruikers) in zowel Universal Analytics als Google Analytics 4. Maar het grote verschil in GA4 is dat Total Users niet langer de primaire gebruikersmetriek is zoals het was voor Universal Analytics (UA).

In plaats daarvan is Total Users vervangen door Active Users als de nieuwe primaire gebruikersmaatstaf in GA4. Totaal aantal gebruikers is er dus nog steeds, maar het is niet meer zo belangrijk als vroeger.

2. Pageview

Pageview blijft relatief ongewijzigd tussen UA en GA4, maar GA4 heeft de definitie van Pageview aangepast – en je moet je daarvan bewust zijn. In Universal Analytics verwijst Pageview naar het totale aantal bekeken pagina’s, terwijl GA4 het aantal bekeken webpagina’s combineert met het aantal schermweergaven.

Dus als je een aanzienlijke toename in Pageviews opmerkt nadat je bent overgestapt op GA4, vergeet dan niet rekening te houden met het feit dat GA4 zowel app- als webweergaven combineert, terwijl UA ze apart bijhoudt. Houd er ook rekening mee dat views in GA4 hetzelfde betekenen als pageviews in UA.

Vaarwel, unieke pageview! Aan de andere kant was Unique Pageview niet zo gelukkig. Misschien herinnert je zich Unique Pageview als de metriek in UA die het totale aantal bekeken pagina’s zonder duplicaten bijhield, maar deze metriek is niet beschikbaar in GA4.

3. Sessie

Hoewel de sessie-metric nog steeds aanwezig is in GA4, is deze niet precies hetzelfde als in UA. In GA4 is een Sessie ook bekend als een Sessie start, en elke nieuwe sessie genereert een sessie-ID, wat het gemakkelijker maakt om elke gebeurtenis tijdens die sessie te volgen. Maar anders dan in UA worden sessies in GA4 niet automatisch opnieuw gestart om middernacht.

4. Bounce Rate

Bounce Rate, een veelbesproken metriek in de Universal Analytics-wereld, maakt een comeback. GA4 heeft de bounce rate nieuw leven ingeblazen. Maar zoals iets dat uit de dood is opgestaan, is het niet meer hetzelfde.

De naam is hetzelfde gebleven, maar de betekenis is veranderd. In UA was het bouncepercentage het percentage mensen dat uw webpagina verlaat zonder enige interactie (d.w.z. geen enkele klik). Maar het maakte niet uit of ze 5 seconden of 10 minuten op je pagina bleven. Zolang er geen interactie plaatsvond, telde het als een bounce in UA.

Ondertussen heeft GA4 de definitie van Bounce Rate veranderd in het “percentage van sessies die GEEN betrokken sessies waren”, waarbij een betrokken sessie elke sessie is die:

  1. 10 seconden (of langer) duurt
  2. ten minste 1 conversie-event heeft
  3. ten minste 2 pageviews heeft

Als een bezoeker niet voldoet aan de eisen van een betrokken sessie, telt GA4 het als een bounce.

Opdracht: Vergelijk eens de Bounce rate binnen universal analytics en Google Analytics 4! Laat ons zeker de resultaten weten.

5. Active users

Actieve gebruikers is een van de belangrijkste nieuwe statistieken in GA4, omdat het de primaire metric is in de categorie Gebruikers. Als je het je herinnert, houdt deze metriek het aantal gebruikers bij die je site of app bezochten en een betrokken sessie hadden (wat betekent dat ze ofwel langer dan 10 seconden bleven, minstens één conversie hadden of minstens twee pageviews hadden).


Andere event structuur

Een hele grote verandering is dat je niet meer vast hangt aan de structuur van “event”, “action” “label”. Je moet je eigen tagging plan uitwerken met naming convention. Dit zorgt voor een iets complexere setup maar zorgt wel voor veel meer flexibiliteit om events door te sturen naar Google Analytics 4.


Introductie tot data streams

Datastreams zijn bronnen van gegevens die naar een GA4 property worden gestuurd, bijvoorbeeld van een website (web) of een app (iOS, Android). Dit betekent dat je drie soorten gegevensstromen in één GA4-eigenschap tegelijk kunt hebben, vergeleken met de UA-property, waarbij je voor elke gegevensbron (web, iOS, Android) een aparte property zou maken. Dit is een groot voordeel voor bedrijven die een website én een app hebben. Datastromen kunnen dus fungeren als verschillende touchpoints tussen apps en websites in een user journey.

Google Analytics 4 datastreams

google-analytics-4-data-streams

Hoe zet je een GA4 property op:

“Tijd om de handen uit de mouwen te steken.”

Onze Google analytics 4 checklist

Stap 1: Om te beginnen met upgraden ga je naar het beheer van Google Analytics. Vervolgens open je de property die je wilt upgraden.

Klik hier “GA4 setup assistant” > “Get started” > “Create and continue”’.

upgraden-naar-google-analytics-4

Stap 2: Nu heb je de keuze om een bestaande Google tag te gebruiken of een nieuwe toe te voegen. In de meeste gevallen kan je kiezen voor “Use a Google tag that you already have”. Vervolgens kies je de Google Tag dat je wil gebruiken uit de lijst en druk je op “Confirm”.

google-tag


Stap 3:
Ga naar de nieuwe GA4 property door op de grote blauwe knop te duwen
ga4-property

Stap 4: De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe trackingcode. Als je GA4 installeert via Google Tag Manager kopieer je hier de measurement ID. Je kunt ook zonder Google Tag Manager blijven werken. Gebruik in dit geval de trackingcode onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’ en laat deze in je website plaatsen door je webbouwer. +

google-analytics-4-data-stream

Stap 5: Open de Google Tag Manager-container van je website om GA4 te plaatsen. Maak een nieuwe tag aan van het type GA4-configuratie. Vul de measurement ID in en plaats de tag op alle pagina’s.

google-tag-manager-ga4-setup


Stap 6:
Controleer de property-instellingen binnen GA4.

  • Pas zeker de gegevensverzameling aan met Google signals
    • Binnen Google Analytics 4 kan je dus ook gebruik maken van Google signals. Dat is een feature dat Google de toestemming geeft om data te capteren van mensen die ingelogt zijn in hun Google account en “advertentiepersonalisatie” hebben aanstaan voor dat account. Zo zorgen we voor nog accuratere gegevens binnen Google analytics 4.
  • Pas ook het gevensbehoud onder “Data retention” aan tot de maximale duurtijd van 14 maanden.
  • Sluit intern verkeer uit


Stap 7:
Stel je conversies in met behulp van Google Tag Manager. Dit is de moeilijkste stap. Vraag ons zeker om advies over hoe je dit het beste kan instellen voor jouw website.

google-tag-manager-conversion-tracking-ga4


Stap 8:
Stel alle “Custom dimensions & metrics” in dat we willen bekijken in GA4 in.

custom-definitions-ga4

Stap 9: Stel je relevante events in als conversies binnen GA4

google-analytics-4-conversions

Extra tip: Je kan alle events testen binnen de “Debug View”. Dit is een gratis feature binnen Google Analytics 4.

Stap 10: Koppel alle juiste tools: Google Ads, BigQuery, Google Search Console,…

google-analytics-4-koppelingen

Stap 11: Je setup is volledig klaar! Tijd om eens door je account te gaan kijken naar alle features.

Welke voordelen brengt Google Analytics 4 met zich mee?

  • Betere cross device & platform tracking
  • Betere reporting van actieve users over verschillende platformen heen. Event-driven datamodel
  • Geavanceerde reporten om beter je data te analyseren
  • Gratis BigQuery connecteren met je Google Analytics 4 property
  • Binnenkort komt er een ingebouwde A/B testing tool dat Google Optimize zal vervangen
  • Automatisch tracken van verschillende events
  • Nieuwe metrics
  • Nieuwe functies
  • Makkelijker doelgroepen maken

Naast al deze voordelen zijn er ook nog wat nadelen aan verbonden

Er missen nog wat features in Google Analytics 4:

  • Momenteel is het niet mogelijk annotations toe te voegen zoals we het kennen uit universal analytics.
  • Je kan geen query parameters uitsluiten
  • Ook kan je geen custom channel groupings aanmaken
  • Je kan geen import doen van de historische data van universal Analytics in GA4
  • Er is een volledige nieuwe interface dat even duurt om gewoon aan te geraken
  • Ook is het even zoeken om een paar basic zaken terug te vinden: intern verkeer uitsluiten, cross-domain tracking instellen enz

GA4 en GDPR

Google heeft GA4 aangeprezen als een stap in de richting van een cookieloos en privacyvriendelijk webanalysemodel, maar hun nieuwe analysetool is niet helemaal cookieloos. GA4 schrapt third party cookies, maar alle cookies, ook die firstparty, zijn persoonsgegevens die vallen onder de GDPR regels. Er gaan dus vanuit Google nog extra stappen moeten gezet worden om 100% compliant te zijn met de GDPR wetgeving.

GA4 en UTM tracking

Meer leren over hoe je UTM codes moet inzetten in GA4?

Meer informatie

GA4 en custom channel grouping

Meer leren over hoe Google je verkeer classificeerd binnen Google Analytics 4?

Meer informatie >

Hoe zelf rapportages maken in Google Analytics 4

Schrijf je zeker in op onze nieuwsbrief want binnenkort versturen we iedereen een gids over rapportages binnen Google Analytics 4.

GA4 tips & tricks FAQ's

Ja, je moet naast een Google Universal Analytics property nu ook een GA4 property opzetten.

Deze blijft bestaan en je kan terugkijken naar de ‘oude’ data.

Je kan de huidige code makkelijk upgraden om Google Analytics 4 te gebruiken op de website.

Zeker je kan beide blijven gebruiken tot 1 juli 2023, dan stopt Google met nieuwe data binnen te trekken in universal analytics en zal iedereen moeten verderwerken met Google Analytics 4.

Op verschillende apparaten kunnen tracken.

Om extra informatie zoals de verkoopwaarde, aantal producten mee te geven in Google Analytics 4 dienen er extra instellingen te gebeuren. 

Data Driven Attribution is het standaard attributiemodel.

Zelf een introductie tot Google Analytics 4 nodig op jouw kantoor?

Wij zijn alvast overtuigd dat Google Analytics 4 nog fijner is om mee te werken en dat het je kan helpen om jouw online business verder te laten groeien. Let’s go!