LeadOn logo

De 9 tips om jouw Google Business profiel te optimaliseren

Het hebben van een Google Business profiel is essentieel voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn. Wanneer het goed geoptimaliseerd is, zal jouw bedrijf makkelijker gevonden worden door potentiële klanten in de organische zoekresultaten en kunnen ze op een snelle manier contact met je opnemen. Benieuwd hoe je jouw profiel optimaal kan gebruiken? Ontdek het allemaal in deze blog. 

Waarom is zo’n profiel belangrijk?

Een Google bedrijfsprofiel fungeert als een digitaal visitekaartje voor jouw bedrijf. Het zal zorgen voor een betere online aanwezigheid en voorziet potentiële klanten van essentiële informatie, zoals jouw adres, openingstijden, contactgegevens, etc. Bovendien verschijnt deze informatie direct in de zoekresultaten wanneer mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf. 

Hoe je Google Business profiel optimaliseren?

Vervolledig jouw account 

Zorg ervoor dat alle relevante informatie over jouw bedrijf wordt weergegeven. Dit omvat jouw bedrijfsnaam, adres van de fysieke locatie naar Google Maps, telefoonnummer, website, openingstijden (eventuele afwijkende openingstijden) en andere relevante bedrijfsinformatie. Zo kunnen potentiële klanten je eenvoudig bereiken.

google business profiel

Gebruik de primaire en secundaire categorieën

Kies de juiste en relevante categorieën die jouw bedrijf het beste beschrijven. Dit helpt Google om jouw bedrijf beter te begrijpen en weer te geven in relevante zoekresultaten.

bedrijfscategorie google business

Schrijf een duidelijke en complete beschrijving

Gebruik de korte beschrijving om potentiële klanten meer te vertellen over wat jouw bedrijf doet, wat je onderscheidt van de concurrentie en waarom ze voor jou moeten kiezen.

bedrijfsbeschrijving

Post wekelijks nieuwe berichten

Houd jouw klanten betrokken door regelmatig berichten te plaatsen op jouw Google My Business profiel. Dit kunnen updates zijn over nieuwe producten, speciale aanbiedingen, evenementen of ander relevant nieuws. Gebruik hier ook enkele focus zoekwoorden zodat je hoger komt in de zoekresultaten.

updates google business

Voeg regelmatig nieuwe foto’s toe

Beelden trekken de aandacht en helpen potentiële klanten een beeld te vormen van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe foto’s toevoegt die jouw bedrijf en jouw aanbod goed in beeld brengen.

Beantwoord vragen van klanten

Klanten kunnen vragen stellen via jouw Google bedrijfsprofiel. Zorg ervoor dat je deze vragen snel en professioneel beantwoordt om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen.

Beheer en reageer op reviews

Positieve reviews kunnen zorgen voor meer verkoop. Moedig dus jouw klanten aan om reviews achter te laten en reageer hierop, zowel positief als negatief. Zo kan je tonen dat je waarde hecht aan de mening van jouw klanten. Weet je niet hoe je moet omgaan met jouw reviews? Ontdek alles in onze downloadable

Voeg producten of diensten toe

Als jouw bedrijf producten of diensten aanbiedt, zorg er dan voor dat je deze toevoegt aan jouw Business profiel. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om te zien wat je aanbiedt en kan hun interesse wekken.

diensten of producten google business

Onderhoud jouw profiel

Houd jouw Google Business profiel up-to-date met actuele informatie over jouw bedrijf, zoals gewijzigde openingstijden, nieuwe locaties of speciale evenementen.

Met deze 9 tips kan je jouw Google My Business profiel optimaliseren en de online zichtbaarheid van jouw bedrijf vergroten. Ga vandaag dus zeker nog aan de slag met het verbeteren van jouw profiel. Zo kan je zeker geen nieuwe klanten mislopen. 

 

Time to lead on(line)!

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!