LeadOn logo

Starten met SEO: Onze ultieme 101

Een cruciaal aspect van digital marketing is het bereiken van meer potentiële klanten door jouw zichtbaarheid in zoekmachine resultaten te verhogen. Dat doe je met SEO. SEO is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid en het ranken van een website of webpagina in de organische zoekresultaten. Starten met SEO kan overweldigend zijn, maar met een goede begeleiding is het eenvoudig te begrijpen en implementeren. In deze blog bespreken we hoe je kan starten met SEO,  alsook enkele basics zoals de laadsnelheid, zoekwoordenonderzoek, on-page optimalisatie, link building, etc.

SEO, Wat is dat?!

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, of ook wel zoekmachine optimalisatie. Het is het verbeteren van een website met als doel een hogere positie te verkrijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger je scoort in de zoekmachines, hoe groter de kans is dat gebruikers jouw website bezoeken. Natuurlijk is SEO niet te verwarren met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en zijn betaalde advertenties die verschijnen tussen de zoekresultaten. Met SEA ga je dus betalen om op de eerste plaats te staan in Google. Met SEO gebeurt het organisch en ga je niet betalen. Ontdek meer over SEO en SEA in onze blog ‘SEO & SEA: het stappenplan voor meer websitebezoekers’.

Starten met SEO. Waarom is het zo belangrijk? 

Door te starten met SEO en jouw website te optimaliseren, kan je hoger scoren in de organische zoekresultaten in de zoekmachines. Voor bedrijven is het een must dat je makkelijk online gevonden wordt. Dat kan door een hogere positie te hebben in Google. De beste positie als bedrijf is op de eerste pagina in de zoekresultaten. Maar hoe kom je daar eigenlijk? Wanneer je jouw website SEO proof maakt zijn er een aantal factoren waar rekening mee moet houden.

starten-met-seo

De 3 pijlers van SEO

Deze factoren zijn de drie pijlers van SEO. Dit zijn de 3 soorten SEO die je kan optimaliseren op jouw website.

Technische SEO

Een gebruiker moet een fijne ervaring kunnen hebben op een website. Daardoor gaat Google websites aanraden op basis van snelheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit is de eerste pijler, namelijk technische SEO.

Om de technische SEO van jouw website te analyseren kan je jezelf enkel vragen stellen:

  • Wat is de laadsnelheid van jouw website?
  • Is er een https aanwezig?
  • Zijn er kapotte links?
  • Zijn er redirect links? Zijn er koppelingen die verwijzen naar een pagina waar een redirect is ingesteld?
  • Zijn de URL’s fijn om te lezen?
  • Zijn de pagina’s niet meer dan 3 kliks diep?
  • Kan Google je website indexeren en crawlen?

Snelheid

De laadsnelheid van jouw website speelt een factor in de gebruikerservaring van de bezoekers. Deze kan je testen met tools zoals Pagespeed Insights of lighthouse. Maar wat zorgt nu voor een trage website? Foto’s, video’s en animaties geven je een aantrekkelijke website, maar deze vertragen enorm. Zorg ervoor dat je enkel de nodige animaties op jouw website hebt staan. Kan het zonder? Nog beter! Daarnaast is het belangrijk dat er enkel de nodige CSS en Javascript op jouw website staat. Verwijder dus de overbodige bestanden zoals lettertypes en plugins die je niet gebruikt.

Veiligheid

Zoekmachines vinden het heel belangrijk om mensen naar een veilige website te sturen. Om een onderscheid te maken tussen een veilige en niet-veilige website wordt er gewerkt met SSL-certificaten. Een SSL-certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server van jouw website en een browser (zoals Google Chrome of Safari). Standaard heeft een website voor de URL ‘http’ staan. Bij een website met een SSL-certificaat is dit ‘https’. Zo’n certificaat kan je heel eenvoudig aanvragen via de hostingpartij van jouw website en zij installeren dit dan ook op jouw website.

Gebruiksvriendelijkheid

Om een gebruiksvriendelijke website te garanderen moet deze gecrawld en geïndexeerd worden. Het crawlen van een website is het proces waarbij Google je website pagina voor pagina doorbladert en leest om uit te vinden waarover je website gaat. Het indexeren van een website is de stap na het crawlen. Hier gaat Google bepalen of je content goed genoeg is om gevonden te worden. Dit heet indexing omdat de Google database de index genoemd wordt. Hier is het dus belangrijk dat jouw website gecrawld wordt en jouw content in de index van Google wordt opgenomen, met de juiste zoekwoorden/ zoektermen. Zo kan je gevonden worden in de zoekresultaten. Daarnaast mogen er ook geen dode links op jouw website staan, nl. 404 pagina’s. Dit zijn pagina’s die niet meer bestaan en niet geredirect worden naar de juiste pagina. Dit wil je dan ook zo min mogelijk tonen om het zoekproces van de websitebezoeker niet te onderbreken.

De URL van een pagina is ook een factor voor de gebruiksvriendelijkheid. Deze moet goed leesbaar zijn. De URL bestaat uit de domeinnaam en de slug. De slug is het gedeelte na /. Meestal wordt de titel van de pagina de slug maar let op dat deze goed leesbaar is en het zoekwoord van de pagina bevat. De URL is maximum 65 tekens, maar wordt het beste zo kort mogelijk gehouden.

Content SEO

De tweede pijler is content SEO. Hier gaat het over de inhoud van de teksten, afbeeldingen en video’s op jouw website. Voor je start met SEO is het handig om na te denken over enkele vragen zoals:

  • Past de inhoud van mijn website bij de zoekintentie van een potentiële bezoeker?
  • Hoe is de leesbaarheid van de tekst op mijn website?
  • Wordt er gebruik gemaakt van (tussen)koppen, nl. H1, H2, H3, etc.?
  • Zijn de meta-tags op de website geoptimaliseerd?
  • Zijn er afbeeldingen voorzien op de website met het juiste zoekwoord?
  • Is er een zoekwoordenonderzoek gebeurt?

Zoekwoordenonderzoek

Een eerste stap is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoord is een term die ingevoerd wordt in een zoekmachine zoals Google om een bepaalde zoekopdracht uit te voeren. De resultaten die je daar krijgt zijn de zoekresultaten. Bij een zoekwoordenonderzoek ga je achterhalen welke termen mensen gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw producten en/of diensten. Hier ga je dan kiezen uit de relevante zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Deze zoekwoorden kan je halen uit tools zoals Semrush of Google Search Console (die gratis zijn!). Bij het bepalen van jouw zoekwoorden is het handig om rekening te houden met de keyword difficulty, nl. hoe moeilijk het is om op dat zoekwoord te kunnen ranken. Hoe hoger het percentage is, hoe moeilijker. Dit wil dan ook zeggen dat er veel concurrentie is op dat zoekwoord. Na het zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om na te gaan of jouw website genoeg content voorziet voor de zoekwoorden en ook dat elk zoekwoord een eigen landingspagina heeft.

Meta tags

Elke pagina op jouw website moet een meta title en description bevatten. Dit is de titel en omschrijving van de pagina dat zichtbaar is in de zoekresultaten van een zoekmachine. Deze worden ook wel de SEO-snippets genoemd. Deze moet beschrijven waar de pagina over gaat. Een meta title is 60 tekens en bevat de beschrijving van de pagina, merknaam, zoekwoord waar de pagina is op gebaseerd en de USP. De meta description is 120 tekens en bevat de beschrijving van de pagina, het zoekwoord en een call-to-action. Beide bevatten dan ook het zoekwoord waar de toebehorende pagina over gaat. Dit is een must om te implementeren op jouw website, anders gaat de zoekmachine zelf een meta title en description creëren dat niet aantrekkelijk is voor potentiële websitebezoekers.

Afbeeldingen

De afbeeldingen die op jouw website staan moeten een aantal dingen bevatten om ze goed leesbaar te maken. Als eerste moet de afbeeldingen een alt tag bevatten. Dit is een titel die aan de afbeelding hangt en bevat ook het zoekwoord van de bijbehorende pagina. Ook moet de afbeelding een goede benaming bevatten. Zoekmachines lezen namelijk wat er op de afbeelding staat en door een juiste benaming en alt tag te geven kunnen zoekmachines de juiste zoekresultaten weergeven. Daarnaast moeten de afbeeldingen ook de juiste grootte en formaat hebben. De afbeeldingsgrootte is het beste zo laag mogelijk. Probeer lager te blijven dan 300 kB. Jouw afbeeldingen zijn ook het beste in webp formaat. Dit is een alternatief voor JPG en PNG, maar zijn kleiner en heeft dezelfde kwaliteit. Deze zijn dus zeer geschikt om te gebruiken op jouw website.

On-page optimalisatie

De content op de pagina zelf is ook een heel belangrijke factor voor de zoekmachines. Het moet namelijk goed en leesbaar geschreven zijn. Daarnaast moet er ook genoeg content op de pagina aanwezig zijn. De minimum lengte van de content op jouw website is 600 woorden en een blog 1000 woorden. Aan de hand van deze content kan bepaalt worden of het relevant is voor de bezoeker of niet. Hier is het ook noodzakelijk dat het juiste zoekwoord wordt geïmplementeerd op de pagina en ook in de juiste hoeveelheid. Dit is de keyword density. Bij het teveel gebruiken van het zoekwoord doe je aan keyword stuffing en dit komt over als spam. Het zoekwoord moet ook in de koppen op de pagina gebruikt worden nl. H1, H2, H3, etc. Ook moet elke pagina op jouw website zijn eigen content bevatten en mag er geen duplicate content aanwezig zijn.

Autoriteit

Naast technische en content SEO is er nog een derde pijler, autoriteit. Jouw website moet relevant en kwalitatief zijn voor potentiële websitebezoekers. Dit wordt bepaald door linkbuilding. Linkbuilding is het creëren van links intern en extern. Interne linkbuilding is het verwijzen naar pagina’s binnen jouw eigen website. Externe linkbuilding is het verwijzen van een andere externe website naar jouw website. Vooral externe links zijn belangrijk voor zoekmachines en dragen het meeste bij aan de autoriteit van jouw website. Voor een zoekmachine zal je beschouwd worden als een expert over een bepaald onderwerp waardoor jouw website nog veel eenvoudiger gevonden zal worden. Je moet natuurlijk wel opletten dat het geen toxische en spam links zijn want dan zal je autoriteit terug dalen. Dit kan je checken in een tool zoals Semrush. Kan je dus interne of externe links leggen op jouw website? Doe dat dan zeker! En verhoog jouw autoriteit in de zoekmachines.

SEO is dus een proces op lange termijn van het optimaliseren van jouw website om meer zichtbaarheid te creëren in de zoekmachines. Is jouw website nog niet SEO proof? Ga dan zeker aan de slag met deze 101. Heb je nog meer nood aan SEO training? Dat kan zeker! Bekijk dan zeker onze SEO basic training of onze SEO advanced training voor meer informatie.

Starten met SEO? Time to Lead Online! 

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!