Marketing strategie

Wat is een marketingstrategie? Wat houdt het specifiek in?  Wat is het nut? En hoe begin je eraan?

Deze vragen heb je je misschien zelf al eens gesteld, het is per slot van rekening ook een belangrijk onderwerp om rekening mee te houden. Wij helpen je daarom graag op weg om een niet enkel de strategie te bepalen maar ook om ervoor te zorgen dat je een doelen gerealiseerd worden.

Wat is het?

Hoe zorg je ervoor dat je van prospecten naar klanten gaat? Dit is een vraag die beantwoordt wordt aan de hand van een goede marketingstrategie. Het bevat zaken zoals je waardepropositie, hoe je ideale doelgroep eruit ziet, de product mix, merk boodschap, content en promotie initiatieven.

Zoals hierboven vermeld zorgt een goede marketingstrategie ervoor dat je van prospecten trouwe klanten maakt. Het zorgt ervoor dat je op voorhand een goed uitgewerkt en gedefinieerd plan klaar hebt voor de lange termijn doelstellingen te bepalen. Hierdoor kom je niet voor onvoorziene verrassingen te staan en kan je gepast reageren op verschillende situaties.

Marketingstrategie ≠ marketingplan

Een marketingstrategie staat omschreven in een marketingplan, het maakt er dus deel van uit. Een goed opgebouwde marketingstrategie heeft idealiter een langere levensduur dan een individueel marketingplan. Zo gaat het bij een marketingstrategie over de doelen op lange termijn of waarvoor je bedrijf staat. Het marketingplan an sich toont aan hoe deze doelen verwezenlijkt zullen worden en dit voor zowel de lange en korte termijn.

Van A tot Z

Een marketingstrategie omvat alles van marketing, vandaar het grote belang van een goede strategie. Het gaat over alles van A tot en met Z, van branding en design tot reporting en quality lead generation. Om ervoor te zorgen dat de strategie van je onderneming er meteen boenk op is pakken wij het als volgt aan.

Onze aanpak vertrekt steeds vanuit een verkennend kennismakingsgesprek, hierbij overlopen we samen met jou wat er momenteel loopt en of wat jij vind van de resultaten die het oplevert. We luisteren naar jouw wensen en strategische doelen om van jouw merkverhaal een nog groter succes te maken.

Na het kennismakingsgesprek en de grondige analyse van wat momenteel voor jouw organisatie werkt, mag je van ons een audit en digitaal marketingplan op maat verwachten. Hoe worden jouw doelen werkelijkheid? Dat en nog veel meer wordt duidelijk aan de hand van onze marketingstrategie.

Starten doen we met het identificeren en bepalen van de merkidentiteit. Het doel is een merkidentiteit te creëren, zodat mensen zichzelf kunnen herkennen in je merk. Het vertelt het verhaal waarom je doet wat je doet en dit op een kort en bondige manier. Het moet ook iets zijn die jij en je collega’s uitstralen naar de buitenwereld toe aangezien jullie het bedrijf vertegenwoordigen. Om dit duidelijk te kunnen definiëren gaan we op zoek naar antwoorden op de volgende vragen: ‘wat is de merkdroom?’, ‘wat is de merkbelofte?’ en ‘wat zijn de kernwaarden?’.

Vervolgens gaan we je doelgroep definiëren, je wil per slot van rekening de juiste mensen bereiken met je merk. Door middel van buyer persona’s en profilering kunnen we nadien ook perfect inschatten op welk kanaal we moeten inzetten om deze mensen te bereiken.

Nu we weten hoe de ideale klanten eruit zien voor je onderneming gaan we hun Customer Journey in kaart brengen. Dit is het pad die de persoon aflegt van de eerste interesse/contact tot het worden van een trouwe klant. Doorheen deze reis zal de manier waarop je hen aanspreekt gaan veranderen. Vandaar het belang om een goed opgebouwde en gefundeerde customer journey te ontwikkelen.

Aan de hand van de voorafgaande stappen gaan we bepalen welke content er nodig is om wie te gaan bereiken, op welk kanaal en in welke fase. Het is hierbij dus cruciaal dat alles van de marketingmix op elkaar is afgestemd zodat iedere persoon die tot de doelgroep hoort zeker bereikt wordt.

Tot slot krijg je het jaarplan voorgeschoteld, dit zijn alle voorgaande punten samengevat in een plan dat voor het komende jaar van kracht zullen zijn. Dit is volledig aangepast op je maat en afhankelijk van je budget, beschikbaarheid en gebeurtenissen.

YOU 🤝 Lead On? Het kan!

Wat is een marketingstrategie? Wat houdt het specifiek in? Wat is het nut? En hoe begin je eraan?

 

Deze vragen heb je je misschien zelf al eens gesteld, het is per slot van rekening ook een belangrijk onderwerp om rekening mee te houden. Wij helpen je daarom graag op weg om een niet enkel de strategie te bepalen maar ook om ervoor te zorgen dat je doelen gerealiseerd worden.

Leadon logo white