TikTok is een sociaal mediaplatform voor het maken, delen en ontdekken van korte video’s. Tiktok video’s duren ongeveer 15 seconden tot 3 minuten. De app wordt vooral gebruikt door jongeren waar men video’s maakt waarin er wordt gedanst, gezongen of geplaybackt. Dit is het laatste jaar verder geëvolueerd naar diverse soorten video’s waar men ook educatievere en informatieve content plaatst. Deze platform stelt gebruikers in staat om video’s te maken en te delen in een gemeenschap.
De app is heel populair, maar ook meer en meer volwassenen vinden hun weg naar de app. Er verschijnen regelmatig nieuwe challenges op TikTok, waar iedereen aan mee kan doen.
Type advertenties
Het is belangrijk om het juiste type advertentie te kiezen per campagne. Hieronder vindt u populairste advertentie types en voor welke campagne dit gebruikt kan worden:
In-feed ads
Pros
Werkt voor verschillende campagnedoelstellingen
Voelt aan als native content
Heeft klikbare functies
CTA-knoppen kunnen gebruikers naar elke pagina leiden, inclusief externe landingspagina’s
Cons
Moet concurreren met andere video’s voor de aandacht van de kijker.
TopView ads
Pros
Het langere formaat geeft meer tijd om boodschappen over te brengen
De meeslepende ervaring elimineert concurrerende inhoud
Garandeert een hoog aantal impressies
Werkt goed voor merkbekendheid
Cons
Meer herkenbaar voor TikTok-gebruikers als een advertentie
TopView ads
Pros
Het langere formaat geeft meer tijd om boodschappen over te brengen
De meeslepende ervaring elimineert concurrerende inhoud
Garandeert een hoog aantal impressies
Werkt goed voor merkbekendheid
Cons
Meer herkenbaar voor TikTok-gebruikers als een advertentie
BrandTakeover ads
Pros
Leveren een hoog aantal impressies
Gebruikers kunnen ze niet overslaan
Werkt goed voor naamsbekendheid
Cons
Gebruikers kunnen niet liken of commentaar geven
Meer herkenbaar als advertentie
Branded Hashtag Challenge
Pros
Populair bij gebruikers, wat resulteert in een hogere betrokkenheid
Voelt aan als organische inhoud
Heeft het potentieel voor viraliteit
Werkt goed voor merkbekendheid
Cons
Is voor succes sterk afhankelijk van UGC (User Generated Content), en dus van de belangstelling van gebruikers
Branded Effects
Pros
Populair bij gebruikers, wat leidt tot hogere betrokkenheid
Werkt goed voor merkbekendheid
Jongere bevolkingsgroepen vinden ze leuk
Kan een hashtag-uitdaging versterken
Cons
Kan betrokkenheid van influencers nodig hebben om aan te slaan
Advertentie formaten
Advertentie type
In-feed ads
TopView ads
Brand Takeover ads
Branded hashtag challenge
Brandend effects
Optimale lengte / ratio
Lengte: 15 seconden, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
Lengte: 60 seconden, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
Lengte: 3-5 seconden video of 3-seconden afbeelding, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
/
/
Hoe werken TikTok ads?
TikTok-reclame helpt merken jongere demografische groepen te bereiken. Dit kan naar de toekomst heel belangrijk zijn aangezien binnen enkele jaren generatie Z het doelpubliek zal zijn die het meeste koopkracht zullen hebben. Als bedrijf of agency is het dus essentieel om nu al aan brand awareness te doen om zo on top of mind te komen bij deze doelgroep.
De vraag is dan hoe start je nu een tiktok advertentie campagne? Dit zal hieronder uitgewerkt worden:
Kies je doel
Bepalen van de doelgroep
Kies de juiste biedstrategie
Tracking
YOU 🤝 Lead On? Het kan!
Wil je TikTok ads doen voor jouw bedrijf om meer naamsbekendheid te genereren, meer conversies en meer verkeer naar de website? Contacteer ons en wij maken samen met jou een plan van aanpak gebaseerd op jouw wensen.