LeadOn logo

TikTok Advertising

Wat is TikTok?

TikTok is een sociaal mediaplatform voor het maken, delen en ontdekken van korte video’s. Tiktok video’s duren ongeveer 15 seconden tot 3 minuten. De app wordt vooral gebruikt door jongeren waar men video’s maakt waarin er wordt gedanst, gezongen of geplaybackt. Dit is het laatste jaar verder geëvolueerd naar diverse soorten video’s waar men ook educatievere en informatieve content plaatst. Deze platform stelt gebruikers in staat om video’s te maken en te delen in een gemeenschap.

De app is heel populair, maar ook meer en meer volwassenen vinden hun weg naar de app. Er verschijnen regelmatig nieuwe challenges op TikTok, waar iedereen aan mee kan doen.

Type advertenties

Het is belangrijk om het juiste type advertentie te kiezen per campagne. Hieronder vindt u populairste advertentie types en voor welke campagne dit gebruikt kan worden:

In-feed ads

Pros

  • Werkt voor verschillende campagnedoelstellingen 
  • Voelt aan als native content
  • Heeft klikbare functies
  • CTA-knoppen kunnen gebruikers naar elke pagina leiden, inclusief externe landingspagina’s

Cons

  • Moet concurreren met andere video’s voor de aandacht van de kijker.

TopView ads

Pros

  • Het langere formaat geeft meer tijd om boodschappen over te brengen
  • De meeslepende ervaring elimineert concurrerende inhoud
  • Garandeert een hoog aantal impressies
  • Werkt goed voor merkbekendheid

Cons

  • Meer herkenbaar voor TikTok-gebruikers als een advertentie

TopView ads

Pros

  • Het langere formaat geeft meer tijd om boodschappen over te brengen
  • De meeslepende ervaring elimineert concurrerende inhoud
  • Garandeert een hoog aantal impressies
  • Werkt goed voor merkbekendheid

Cons

  • Meer herkenbaar voor TikTok-gebruikers als een advertentie

BrandTakeover ads

Pros

  • Leveren een hoog aantal impressies
  • Gebruikers kunnen ze niet overslaan
  • Werkt goed voor naamsbekendheid

Cons

  • Gebruikers kunnen niet liken of commentaar geven 
  • Meer herkenbaar als advertentie

Branded Hashtag Challenge

Pros

  • Populair bij gebruikers, wat resulteert in een hogere betrokkenheid
  • Voelt aan als organische inhoud
  • Heeft het potentieel voor viraliteit
  • Werkt goed voor merkbekendheid

Cons

  • Is voor succes sterk afhankelijk van UGC (User Generated Content), en dus van de belangstelling van gebruikers

Branded Effects

Pros

  • Populair bij gebruikers, wat leidt tot hogere betrokkenheid
  • Werkt goed voor merkbekendheid
  • Jongere bevolkingsgroepen vinden ze leuk
  • Kan een hashtag-uitdaging versterken

Cons

  • Kan betrokkenheid van influencers nodig hebben om aan te slaan

Advertentie formaten

Advertentie type

  • In-feed ads
  • TopView ads
  • Brand Takeover ads
  • Branded hashtag challenge
  • Brandend effects

Optimale lengte / ratio

  • Lengte: 15 seconden, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
  • Lengte: 60 seconden, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
  • Lengte: 3-5 seconden video of 3-seconden afbeelding, Ratio: 9:16, 1:1, 16:9
  • /
  • /

Hoe werken TikTok ads?

TikTok-reclame helpt merken jongere demografische groepen te bereiken. Dit kan naar de toekomst heel belangrijk zijn aangezien binnen enkele jaren generatie Z het doelpubliek zal zijn die het meeste koopkracht zullen hebben. Als bedrijf of agency is het dus essentieel om nu al aan brand awareness te doen om zo on top of mind te komen bij deze doelgroep.

 

De vraag is dan hoe start je nu een tiktok advertentie campagne? Dit zal hieronder uitgewerkt worden:

  • Kies je doel
  • Bepalen van de doelgroep
  • Kies de juiste biedstrategie
  • Tracking

YOU 🤝 Lead On? Het kan!

Wil je TikTok ads doen voor jouw bedrijf om meer naamsbekendheid te genereren, meer conversies en meer verkeer naar de website? Contacteer ons en wij maken samen met jou een plan van aanpak gebaseerd op jouw wensen.