LeadOn logo

SEO & SEA: het stappenplan voor meer websitebezoekers

CPC. SEO & SEA. Google. Display Ads. YouTube. Bumper Ads… En ga zo maar door. Als je digitaal wil adverteren, vliegen de afkortingen en marketingtermen je rond de oren. Maar om het nieuwe jaar goed in te zetten, verklappen we je een geheimpje: eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als het lijkt en kan ook jij perfect van start gaan. Als je het maar doelgericht (en slim) aanpakt. In deze blog bespreken we de juiste manier om meer bezoekers naar je website te leiden én hen aan te zetten tot actie. Ons nieuwjaarscadeautje voor jou!

SEO & SEA: de ideale combinatie

Je hebt een bedrijf dat goed draait. Er is zelfs een mooie website die je activiteiten in de verf zet. Alleen merk je dat het moeilijk is om (nieuwe) bezoekers naar je website te leiden en hen aan te zetten tot actie. SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) klinken je niet onbekend in de oren, maar het ontbreekt je aan tijd en uitgebreide kennis om je geïnvesteerde budget zo optimaal mogelijk te laten renderen. Je bent heus niet de enige, we horen dit vaak. Nochtans zijn de voordelen subliem, zeker wanneer SEA en SEO gecombineerd worden.


“De beste tip die we onze klanten kunnen geven is om optimaal te profiteren van de versterkende kracht die een combinatie van SEO en SEA teweegbrengt. Je bereikt de juiste doelgroep op verschillende manieren, waardoor het conversieproces gestimuleerd wordt en de kwaliteit van je websitebezoekers hoger ligt”. – Quinten Hebbelynck

Waarom SEO & SEA combineren? 

SEO en SEA hebben beiden als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing te positioneren. Op die manier is jouw website makkelijker vindbaar voor (nieuwe) bezoekers. Eenmaal mensen je website bezoeken, moet het natuurlijk zo eenvoudig mogelijk zijn om tot conversies over te gaan. En hier komt SEO in beeld.

SEO is een kosteloze, langetermijnstrategie die focust op het vindbaar maken van jouw website door inzichten in de juiste zoekwoorden en het gedrag van jouw websitebezoekers slim in te zetten. Het duurt langer vooraleer je resultaten ziet, maar wanneer je website organisch goed scoort in zoekmachines mag je rekenen op veel meer websitebezoekers. Wil je op korte termijn bepaalde producten of diensten toch een (verkoop) boost geven? Dan is SEA een sterke aanvulling.

SEA: jouw voordelen

    • SEA biedt onmiddellijk resultaat. Vanaf je campagne live staat, is ze te vinden in de zoekresultaten.

    • SEA is betalend, maar je bepaalt wel zelf je budget. Door in te zetten op het juiste kanaal en advertentieformaat kan je jouw budget slim inzetten. Bijvoorbeeld: Bij de In-Stream skippable ads van YouTube moet je enkel betalen voor mensen die minstens 30 seconden naar je video kijken. Hiermee betaal je dus uitsluitend voor geïnteresseerde kijkers. Handig toch? 

    • SEA biedt zoveel verschillende advertentie opties (via verschillende formaten, kanalen, …), dat het eenvoudiger wordt om jouw doelgroep op de juiste manier te bereiken. Zo kan je in Google via Search Ads adverteren, maar is de Display optie uitermate geschikt voor branding en remarketing campagnes. Shopping is ideaal voor e-commerce, maar is minder geschikt voor kleinere bedrijven.

    • Last but not least: SEA is meetbaar. Je weet perfect hoe succesvol je campagne is. De resultaten bieden een immense bron aan inzichten om zowel huidige als toekomstige campagnes te optimaliseren. Daarnaast kan je met je verkregen kennis ook nog eens SEO acties verder verfijnen. Zo versterken SEA & SEO elkaar ook in omgekeerde richting!

SEO & SEA: het stappenplan

Hoe ga jij nu best van start? Onderstaande 5 tips helpen je al mooi op weg!

  • Zorg ervoor dat je website SEO-proof is.
    In andere woorden: is je website eenvoudig navigeerbaar en gebruiksvriendelijk? Vermeld je de juiste zoekwoorden? Staan er genoeg Call-To-Actions op je landingspagina’s?

  • Bepaal je conversiedoelen, doelgroep en zoekwoorden, als je op korte termijn meer websitebezoekers wenst via SEA.
    Hoe meer andere bedrijven adverteren op hetzelfde zoekwoord, hoe duurder je campagne gaat worden. Inzicht in je doelgroep en het uitvoeren van een grondige zoekwoordanalyse is dus cruciaal.

  • Zorg dat geen data verloren gaat door de tracking opties van je website juist in te stellen.

  • Denk na over je type advertentie, kanaal, budget en timing.
    YouTube, Google, Bing, … Video, display, shopping, socials, search, …  Zoveel verschillende opties, maar de juiste strategie brengt je de beste resultaten.
  • Voorzie voldoende tijd om continu bij te sturen.
    Enkele voorbeelden:

    • Wanneer zoekwoorden veel website bezoekers opleveren, maar niet converteren, pas je best je biedstrategie aan

    • Je kan extra zoekwoorden toevoegen op basis van de resultaten van een lopende campagne

    • A/B testen van advertenties op basis van de zoekintentie van jouw doelgroep

Kortom, SEO en SEA opzetten kan zowel met grote als kleine budgetten, als je ze maar slim inzet. Ben jij klaar om het nieuwe jaar goed in te zetten en volop voor meer websitebezoekers te gaan? Maak je daarbij graag gebruik van onze kennis en ervaring om je bij te staan? Contacteer ons vrijblijvend, wij staan voor je klaar. 

Bij Lead On zijn we Google partner, wat betekent dat we kennis hebben van de laatste ontwikkelingen, voortdurend onszelf bijscholen en steeds in nauw contact staan met Google zelf om uitdagende projecten te bespreken. 

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!