LeadOn logo

Adverteren op Google

Wellicht heb je er al eens over nagedacht om jouw bedrijf online te laten groeien en dan is Google één van de vele mogelijkheden. Op Google kan dit op twee manieren, organische via SEO en adverterend via Google Ads. Via advertenties biedt Google je de uitgelezen kans om jouw klanten op de juiste manier en het juiste moment te bereiken en zo de online vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten.

Wat houdt adverteren op Google in?

Google is één van de grootste zoekmachines ter wereld en levert dagelijks zo een 3,5 miljard zoekopdrachten op. Hier tussen vertoont worden met jouw website is dus een gouden zaak voor jouw bedrijf. Daarnaast biedt Google ook verschillende mogelijkheden aan om te adverteren, zo kan je adverteren in de zoekresultaten (Search Ads), op Youtube via Video Ads of Display en tal van andere mogelijkheden. Een bijkomende reden om te adverteren op Google is omdat jouw concurrenten het ook doen en als bedrijf wil je het toch even goed of beter doen dan de concurrentie.

Google Ads: Campagnetypes

Adverteren via Google is erg populair. Daarom maken Google Ads voor veel bedrijven deel uit van de marketingmix als ze online aanwezig willen zijn. Met Google Ads zijn er verschillende manieren om potentiële klanten te bereiken. 

Wanneer je een nieuwe Google Ads campagne aanmaakt, moet je eerst een van de 8 doelen selecteren. Daarna verschijnen de verschillende campagnetypes voor selectie.

Google Shopping
Google Discover
google display
YouTube
Google Search
Performance max

Adverteren op Google kosten

Hoeveel kost het om te adverteren op Google? Een vraag dat we dagelijks te horen krijgen. In feite is dit volledig zelf te kiezen. Bij Google betaal je meestal per klik dat iemand op jouw advertentie drukt. De meeste bedrijven starten met een vast advertentiebudget per maand. Op basis van de resultaten kunnen we dit continu bijsturen. Je kan dus snel starten met te adverteren op Google. De kunst zit hem in het opzetten van gerichte Google Ads campagnes met de juiste biedstrategieën en zoekwoorden om zo veel mogelijk aanvragen/leads of verkopen uit jouw budget te halen. 

SEO & SEA ons stappenplan voor meer websitebezoekers

Ontdek hoe je meer bezoekers naar jouw website kan brengen met SEO & SEA en zo meer mensen kan aanzetten tot actie. 

Onze checklist om te starten met adverteren op Google

  1. Controleer je website tracking. Als je de voornaamste conversies niet kan meten op de website dan kan Google heel moeilijk de campagnes optimaliseren. Dus het in orde zetten van de conversietracking is een must. Vaak zien we hier veel fouten bij nieuwe accounts. Zeker dubbelchecken dus! 

  2.  Denk grondig na over welke zoekwoorden belangrijk zijn om op gevonden te worden met jouw advertenties. Een zoekwoordenonderzoek ligt hier dus aan de basis. Deze learnings kan je trouwens zeker ook meenemen in de SEO-aanpak voor jouw onderneming. 

  3. Denk na over de structuur van je advertentieaccount. Ga je enkel inzetten op zoekadvertenties? Zit je ideale doelgroep ook op YouTube? Verkoop je producten dan kan shopping of performance max ook heel interessant zijn. Als je actief bent in verschillende landen heeft dit ook een impact op de campagnes aangezien je vaak best voor elk land een andere campagne opzet.  

  4. Bouw jouw gekozen advertentiestructuur volledig uit in Google Ads. Denk zeker ook na over de andere technische instellingen zoals biedstrategieën, targeting, assets,…

  5. Bepaal welk budget je kan vrijmaken om te adverteren op Google. 

  6. Zorg dat je landingspagina’s op de website geoptimaliseerd zijn om de extra instroom van bezoekers aan te sporen tot actie. Je kan heel veel extra bezoekers naar de website sturen maar een slecht geoptimaliseerde landingspagina zal niet zorgen voor een grote instroom aan leads of klanten.

  7. Schijf converterende advertenties. Jouw advertentie op Google is de eerste impressie dat veel mensen hebben over jouw onderneming. Deze moeten dus direct on point zijn. 

  8. Zorg dat de juiste koppelingen ingesteld zijn. Link je Google Ads account met je Google Analytics 4 account.  

  9. Lanceer je campagnes en volg deze goed op. Sta je vaak bovenaan de zoekresultaten? Word je op de goede zoekwoorden vertoond? Zijn er woorden dat we moeten uitsluiten? Hoe is de CTR? Wat doen de bezoekers op de website? 

  10. Analyseer je campagnes en stuur continu bij om zo veel mogelijk uit jouw advertentiebudget te halen.
google-ads-computer

Welke factoren bepalen of mijn Google advertentie vertoond zal worden?

Ad Rank bepaald of je Google advertenties vertoond zullen worden in de zoekresultaten en op welke positie.  De Ad Rank wordt elke keer berekend  wanneer jouw advertentie in de veiling komt om vertoond te worden. Hierdoor kan het zijn dat jouw advertentie vaak op verschillende plaatsen zal staan in de zoekresultaten. De context van een zoekopdracht, je concurrentie & je advertentie kwaliteiten spelen hier een grote rol. 

Ad Rank heeft bevat verschillende factoren:

  • Jouw bod
  • De kwaliteit van de advertenties en de landingspagina (Hello SEO!)
  • Context van de zoekopdracht
  • De verwachte impact van jouw advertentie 

FAQ's

Bij Google betaal je meestal per klik dat iemand op jouw advertentie drukt. De meeste bedrijven starten met een vast advertentiebudget per maand. Op basis van de resultaten kunnen we dit continu bijsturen. Je kan dus snel starten met te adverteren op Google.

Je start met het maken van een Google Ads account voor jouw bedrijf. Binnen dit account kan je de juiste koppelingen instellen en campagnes opmaken. 

Dit kan verschillende zaken omvatten.

  1. Verschijn bovenaan de Google-zoekresultaten voor potentiële klanten.
  2. Toon video content aan mensen op YouTube
  3. Verschijn in banners op relevante websites

YOU 🤝 Lead On? Het kan!

Om ervoor te zorgen dat je steeds het beste uit je digitale marketing haalt werken we met een vaste aanpak die we op maat aanpassen aan je noden en wensen.

Wil je ook je SEA onder loep nemen en optimaliseren of heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!