LeadOn logo

Conversion Rate Optimization (CRO): eCommerce editie

Het is makkelijk om een e-commerce website te bouwen. Maar een website die daadwerkelijk converteert en veel verkopen genereert? Dat is een heel ander beest.

Als je jezelf ooit hebt afgevraagd waarom je jouw verkoopdoelstellingen niet haalt, ook al haalt je website veel traffic binnen, dan mis je waarschijnlijk belangrijke conversie gerelateerde elementen op je website.

Het grote probleem is dat de meeste mensen denken dat het krijgen van nieuwe klanten alleen maar te maken heeft met het verhogen van het verkeer via betaalde advertenties. Klaar voor de waarheid? Verkeer sturen naar een site die niet converteert, maakt dat verkeer veel minder relevant.

Daarom is het zo belangrijk om eerst je conversiepercentage van jouw website te verhogen aan de hand van conversion rate optimization.

conversiepercentage-google-analytics

Gelukkig voor jou kunnen we je alvast helpen met enkele tips. In deze blog bespreken we waarom Conversion Rate Optimization (CRO) belangrijk is en hoe je het kunt verbeteren met enkele quick wins.

Als je jouw verkeer graag zou omzetten in leads en meer verkoop wilt genereren, moet jouw website volledig geoptimaliseerd zijn.

Elke pagina moet een specifiek doel hebben. Uw inhoud, teksten, CTA’s en navigatie moeten je helpen dit doel te bereiken.

Het punt is dat de doelen van de bezoekers anders kunnen zijn dan de jouwe. Om hen de gewenste actie te laten ondernemen, moet je hun interesses aanspreken.

Dit betekent dat je hun gedrag moet begrijpen en de website moet afstemmen op de factoren die ervoor zorgen dat uw bezoekers converteren. Dat proces heet Conversion Rate Optimization.

Wat is Conversion Rate Optimization?

Conversion Rate Optimization (CRO) is het proces van het verbeteren van uw site op basis van echte gegevens van uw bezoekers. Dit omvat zaken als gegevens- en concurrentieanalyse, A/B-tests en gebruikersonderzoek.

Uiteindelijk helpt CRO je uw conversies te verhogen en jouw website winstgevender te maken.

Waarom heb je CRO nodig?

Je kan de beste middelen hebben, de beste strategieën uitvoeren en je richten op het juiste publiek, maar jouw verkeer is waardeloos als uw site niet is geoptimaliseerd voor conversie.

De meeste mensen denken dat het design van groot belang is voor een website die inkomsten genereert. De waarheid is dat we sites hebben gezien met middelmatige designs die evenveel, zo niet meer, conversies opleveren.

CRO is zo belangrijk omdat het een gemiddelde campagne kan veranderen in een winstgevende.

Hoe jouw CRO verbeteren

Er zijn talloze manieren om jouw Conversion Rate te verbeteren. We gaan echter niet in op de technische aspecten van CRO. In plaats daarvan gaan we het hebben over de basis, de fundamenten die je nodig hebt om een website te hebben die daadwerkelijk converteert.

1. Spreek jouw avatar rechtstreeks aan

Niet weten wie jouw avatar is (ook bekend als uw ideale klant) kan je bedrijf breken. Als je niet weet aan wie je je spullen verkoopt, hoe kun je dan verwachten dat je omzet maakt?Daarom is het belangrijk om eerst te beginnen met het creëren van je avatar.

Als je eenmaal je avatar onder de knie hebt, wat nu?

Als je de conversie van jouw website wilt verbeteren, moet je tekst rechtstreeks tot jouw avatar spreken. Dat betekent niet alleen de producten tonen waarvan jij denkt dat ze die nodig hebben. Het betekent dat je in het hoofd van uw klanten moet kruipen en hun pijnpunten moet begrijpen. Pas vervolgens uw tekst aan om de “gesprekken in hun hoofd” te weerspiegelen. Je koppen, subkoppen, aanbiedingen en CTA’s moeten gericht zijn op de wensen en behoeften van uw avatars. Dit zal uw bezoekers helpen duidelijkheid te krijgen over uw aanbod en de koopbeslissing van uw bezoekers positief beïnvloeden.

2. Breng de customer journey in kaart

Mensen kopen niet van iemand die ze niet eens kennen. Je moet eerst hun vertrouwen winnen. Daarvoor moet u een relatie met hen opbouwen. Hoe begin je dan?

Door jouw customer journey in kaart te brengen.

Dat is het pad dat uw bezoekers doorlopen voordat ze kopers en pleitbezorgers van uw merk worden. Het is elke interactie die jouw bezoekers hebben – vanaf het moment dat ze over uw merk horen tot ze uw producten kopen. Met andere woorden, het in kaart brengen van uw klantentraject zal u helpen uw klanten te veranderen van “Wie ben je?” in “Ik heb mijn vrienden over jouw product verteld en zij hebben het gekocht!”. Zodra de journey is opgesteld, weet je gemakkelijk wat je op uw site moet zetten, hoe uw sitenavigatie eruit moet zien, welke aanbiedingen je hebt en de bijbehorende CTA’s.

Tip: Installeer een tools als Microsoft Clarity op jouw website om het gedrag van websitebezoekers te volgen en in kaart te brengen in combinatie met Google Analytics 4.

 

customer-journey-cro
customer-journey-cro

3. Controleer je marketing funnel

De meeste mensen denken aan funnels als een “squize page” – een pagina die is ontworpen om slechts één doel te bereiken: de contactgegevens van uw bezoeker vastleggen.

Daarom denken veel mensen dat ze geen funnels hebben.

De waarheid is, als je een bedrijf bent, heb je een funnel. Er is geen andere optie. Een funnel is gewoon de stappen die iemand neemt met je bedrijf. Als je geen controle hebt over je marketingfunnel, dan laat je veel geld op tafel liggen. Zie jouw funnel als een puzzel.

Elk stukje van de puzzel is jouw “klantcontactpunt”. En het doel is ervoor te zorgen dat elk puzzelstukje (klantcontactpunt) in het volgende past en de puzzel (jouw bedrijfsdoelstellingen) compleet maakt. Daarom is het optimaliseren en controleren van de funnel van cruciaal belang als je jouw bedrijf wilt laten groeien. Anders laat je alleen maar dingen aan het toeval over. Een van de grootste misvattingen is bijvoorbeeld dat je funnel eindigt bij de verkoop.

“Wat we zien bij veel bedrijven waar we mee werken, is dat ze geen ingeblikte reacties hebben voor het verkoopteam. Ze laten het verkoopteam gewoon schrijven wat ze willen, afhankelijk van hoe ze zich die dag voelen. Dus ze controleren en optimaliseren dat contactmoment niet.”

Er zijn tal van andere zaken die je kan optimaliseren.

  • Denk aan uw bedanktpagina. Toont die mogelijkheden tot upselling?
  • Hoe zit het met uw lead magnets? Helpen ze mensen terug te keren naar uw site?
  • Controleer uw funnel en zorg ervoor dat elk klantcontactpunt is gekoppeld aan uw belangrijkste bedrijfsdoelstellingen.

4. Optimaliseer je branding

Het probleem met traditionele funnels is dat ze weliswaar werken, maar niet de hele klantervaring bestrijken. Ze gaan alleen in op hoe je een klant verder kunt brengen. Maar hoe mensen beslissen wat ze kopen, ligt in het ‘rommelige midden’ van het kooptraject.

Je kan bepalen wat er op jouw website staat – de teksten, de navigatie en de CTA’s… Maar als iemand naar jouw merk- of productnaam zoekt en een slechte recensie vindt op een forum als Reddit, dan ben je waarschijnlijk gedoemd.

Al die CRO-tweaks zullen niets gedaan hebben om die bezoeker te converteren. Er zijn dingen die je funnel gewoon niet kan controleren. Het goede nieuws is dat er een manier is om dat soort dingen te voorkomen.

Brand reputation management, het proces van het monitoren en beïnvloeden van de manier waarop uw merk online wordt gezien, kan helpen die slechte recensies op te vangen.

Sterker nog, je kan rechtstreeks inzichten verzamelen bij jouw publiek door te luisteren naar gesprekken over uw merk of product via sociale media.

Gebruik die informatie vervolgens om jouw marketingboodschap te verbeteren of autoritaire content te creëren die niet alleen educatief is, maar ook een community rond uw niche opbouwt.

Branding is belangrijker dan ooit.

Als je CRO niet alleen vanuit een technisch perspectief benadert, maar ook vanuit een merkpositioneringsstrategie, zal dit zeker helpen jouw conversies te verhogen.

Hoe meer je uw merk optimaliseert, hoe meer mensen zich bewust worden van jouw producten, en hoe meer klanten je converteert.

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!