Tegenwoordig is het heel belangrijk om te kunnen zien hoe goed jouw bedrijf presteert en welke resultaten komen uit de marketing en sales activiteiten. Dit kan met performance marketing. Dit is marketing die gebaseerd is op cijfers waarbij je inzichten krijgt uit data van verschillende bronnen. Je kan dus eenvoudig jouw prestaties analyseren en bijsturen. Lees hieronder meer over wat performance marketing is en ontdek enkele tips en tricks.
Performance marketing is een combinatie van brand marketing en betaalde online advertenties. De efficiëntie en het resultaat worden voortdurend door performance marketeers geëvalueerd in functie van het marketing plan. Het is het inzetten van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Dit kan zijn het aantal kliks dat is gegenereerd, aantal paginabezoeken, aantal gekochte producten of diensten, etc. Het doel is om je doelgroep aan te zetten tot acties, waarbij deze acties worden gemeten en geoptimaliseerd.
Performance marketing zal helpen om een groter bereik te halen, meer betrokkenheid en meer conversies te genereren tegen lagere kosten en een hogere ROI. Het is dé manier om jouw merk op te bouwen, product bekendheid te vergroten en om met klanten in contact te komen. Je kan je investeringen exact volgen. Wat zorgt voor efficiëntere campagnes met minder geldverspilling en meer zichtbaar resultaat.
Een performance marketeer gaat ervoor zorgen dat jouw content beter zal scoren in zoekmachines en op de sociale media platformen. Dit zal hij/zij doen door content en campagnes voortdurend te analyseren, bij te sturen en te optimaliseren. Vooraleer dit gebeurt, zal er een performance marketingstrategie bepaald worden. Er zal worden meegedacht aan de customer journey, doelen en KPI’s, campagnes, conversies en optimale ROI van het marketingbudget. Pas als alles duidelijk is, en de doelen zijn vooropgesteld zal er worden overgegaan tot actie.
De performance marketeer zal jouw content optimaliseren, ervoor zorgen dat die wordt opgepikt door zoekmachines, betaalde campagnes opzetten (in Google Ads of op Sociale media platformen), afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Er zullen A/B tests worden uitgevoerd om te achterhalen wat werkt bij je doelgroep(en) en wat niet.
Er zijn verschillende metrics die gebruikt worden om de resultaten te meten. Deze zijn afhankelijk wat een campagne als doel heeft.
Impressie | Hoe vaak de advertentie wordt weergegeven | |
Kliks | Aantal keer er op de advertentie geklikt wordt | |
CTR | Click-Through-Rate | Hoe vaak er wordt doorgeklikt – kliks / impressies |
CPC | Cost per Click | Kost per klik op de advertentie |
CPM | Cost per Mille | Kost per 1000 keer de advertentie getoond wordt |
CPL | Cost per Lead | De kost om een lead te genereren |
CPR | Cost per Result | De kosten per resultaat |
ROAS | Return on Advertising Spend | Het rendement voor een investering in advertenties |
ROI | Return On Investment | De verhouding tussen de opbrengsten en de kosten. Meet de financiële toegevoegde waarden t.o.v. de kosten |
Door enkel in te zetten op performance marketing ga je jouw bedrijf niet laten groeien. Er zijn namelijk enkele voorwaarden waar je rekening mee moet houden om goede resultaten te krijgen.
Ga nu aan de slag met performance marketing en haal zichtbaar betere resultaten voor jouw bedrijf.
Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!
Oudenaardsesteenweg 256 bus 5
9420 Erpe-Mere
Ma. - Vrij.
8.00 - 18.00h
Copyright 2023 Lead On BTW BE 0771.335.288 Privacy Algemene voorwaarden