LeadOn logo

4 Performance Marketing Tips. Krijg Betere Inzichten In Jouw Bedrijf.

Tegenwoordig is het heel belangrijk om te kunnen zien hoe goed jouw bedrijf presteert en welke resultaten komen uit de marketing en sales activiteiten. Dit kan met performance marketing. Dit is marketing die gebaseerd is op cijfers waarbij je inzichten krijgt uit data van verschillende bronnen. Je kan dus eenvoudig jouw prestaties analyseren en bijsturen. Lees hieronder meer over wat performance marketing is en ontdek enkele tips en tricks.

Wat is performance marketing?

Performance marketing is een combinatie van brand marketing en betaalde online advertenties. De efficiëntie en het resultaat worden voortdurend door performance marketeers geëvalueerd in functie van het marketing plan. Het is het inzetten van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Dit kan zijn het aantal kliks dat is gegenereerd, aantal paginabezoeken, aantal gekochte producten of diensten, etc. Het doel is om je doelgroep aan te zetten tot acties, waarbij deze acties worden gemeten en geoptimaliseerd.

Performance marketing zal helpen om een groter bereik te halen, meer betrokkenheid en meer conversies te genereren tegen lagere kosten en een hogere ROI. Het is dé manier om jouw merk op te bouwen, product bekendheid te vergroten en om met klanten in contact te komen. Je kan je investeringen exact volgen en je return on investment duidelijk in kaart brengen. Wat zorgt voor efficiëntere campagnes met minder geldverspilling en meer zichtbaar resultaat.

performance-marketing-cyclus

 

Wat is een performance marketeer?

Een performance marketeer gaat ervoor zorgen dat jouw content beter zal scoren in zoekmachines, op de sociale media platformen of in e-mailcampagnes. Dit zal hij/zij doen door content en campagnes voortdurend te analyseren, bij te sturen en te optimaliseren. Vooraleer dit gebeurt, zal er een performance marketingstrategie bepaald worden. Er zal worden meegedacht aan de customer journey, doelen en marketing KPI’s, campagnes, conversies en optimale ROI van het marketingbudget. Pas als alles duidelijk is, en de doelen zijn vooropgesteld zal er worden overgegaan tot actie.

De performance marketeer zal jouw content optimaliseren, ervoor zorgen dat die wordt opgepikt door zoekmachines, betaalde campagnes opzetten (in Google Ads of op Sociale media platformen), afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt. Er zullen A/B tests worden uitgevoerd om te achterhalen wat werkt bij je doelgroep(en) en wat niet.

 

De voordelen van performance marketing

Performance marketing biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele marketingmethoden. Enkele belangrijke voordelen zijn:

  • Alles is meetbaar

Een van de belangrijkste voordelen van performance marketing is dat het resultaten meetbaar maakt. Adverteerders kunnen nauwkeurig bijhouden hoeveel klikken, conversies en andere acties hun campagnes genereren, waardoor ze inzicht krijgen in de effectiviteit ervan.

 

  • Grotere brand awareness

Doordat je nieuwe mensen zal bereiken zal het verkeer naar je website vergroten wat zorgt voor een grotere naamsbekendheid

 

  • Het is eenvoudig om je resultaten op te volgen en te meten

Doordat de resultaten meetbaar zijn, kunnen adverteerders de ROI van hun campagnes eenvoudig berekenen. Dit stelt hen in staat om te bepalen welke campagnes rendabel zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de ROI te verhogen.

 

  • De focus ligt op het stimuleren van hogere prestatieniveaus voor je bedrijf

Het meten van het verband tussen campagnes en conversies is essentieel om te begrijpen welke marketingactiviteiten de meeste waarde toevoegen aan het bereiken van de doelen.

 

  • Er is een grote verscheidenheid aan platformen om jouw doelgroep te bereiken

Het inzetten van verschillende online kanalen biedt talloze mogelijkheden voor performance marketing. Van zoekmachine-advertenties tot sociale media en display-advertenties, elk kanaal heeft zijn eigen kracht en doelgroep. Het combineren van verschillende online kanalen in een geïntegreerde strategie kan leiden tot betere resultaten.

 

  • Experimenteren op verschillende marketingkanalen

Met performance marketing kunnen marketeers experimenteren met verschillende kanalen, zoals e-mailmarketing, advertentiecampagnes, sociale media en contentmarketing. Hierdoor kan je ontdekken welke kanalen het beste presteren voor hun specifieke doelgroep.

 

Performance marketing: Hoe meet je resultaten?

Voordat je begint met je performance marketingcampagne, is het van cruciaal belang om meetbare doelstellingen te stellen. Wat wil je bereiken met de campagne? Of het nu gaat om het genereren van leads, het verhogen van verkoop of het vergroten van websiteverkeer, zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (SMART) zijn.

Impressie Hoe vaak de advertentie wordt weergegeven
Kliks Aantal keer er op de advertentie geklikt wordt
CTR Click-Through-Rate Hoe vaak er wordt doorgeklikt – kliks / impressies
CPC Cost per Click Kost per klik op de advertentie
CPM Cost per Mille Kost per 1000 keer de advertentie getoond wordt
CPL Cost per Lead De kost om een lead te genereren
CPR Cost per Result De kosten per resultaat
ROAS Return on Advertising Spend Het rendement voor een investering in advertenties
ROI Return On Investment De verhouding tussen de opbrengsten en de kosten. Meet de financiële toegevoegde waarden t.o.v. de kosten
CR Conversion Rate Het percentage mensen dat een gewenste actie onderneemt na het klikken op je advertentie.

 

Het meten van resultaten is essentieel in performance marketing om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je campagnes en om verbeteringen aan te brengen. Door meetbare doelstellingen te stellen, conversies bij te houden en belangrijke metrics volgen, kun je jouw performance marketingstrategie effectiever maken en betere resultaten behalen.  Met een goed meetplan en analyse kun je de prestaties van je performance marketing activiteiten naar een hoger niveau tillen.

De 4 tips om goed te scoren met performance marketing

Door enkel in te zetten op performance marketing ga je jouw bedrijf niet laten groeien. Er zijn namelijk enkele voorwaarden waar je rekening mee moet houden om goede resultaten te krijgen.

  1. Kies voor het juiste kanaal op het juiste moment
    Het is heel belangrijk om een kanaal te kiezen dat past bij jouw doelgroep. Je kan altijd A/B testen welke kanalen het beste presteren voor jouw doelgroep en de best presterende overhouden. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de timing. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je advertentie op LinkedIn goed scoort overdag, maar dezelfde advertentie met dezelfde doelgroep ‘s avonds beter scoort op Instagram.
  2. Zorg voor een goede flow in je advertenties
    Het is heel belangrijk dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt deze ook op de landingspagina komt dat verwacht wordt. Als iemand bijvoorbeeld een advertentie ziet over SEO advies wil hij/zij dan ook terecht komen op een pagina waar SEO advies gegeven wordt, en niet een algemene landingspagina. Wanneer dit gebeurt zal de gemiddelde tijd op de pagina laag zijn, en zal er een hogere bouncerate zijn omdat mensen snel zullen wegklikken.
  3. Creativiteit
    Door jouw campagnes te voorzien van een krachtig thema, goed beeld en taalgebruik met de juiste creativiteit zullen de prestaties verhogen. Het is dus belangrijk om als performance marketeer origineel en creatief te zijn.
  4. Meten is weten
    Het meten van de juiste metrics is heel cruciaal in performance marketing. Door data te meten kan je alles analyseren en optimaliseren om de best mogelijke prestaties te behalen. Je moet dan ook kunnen zien waar bepaalde verbetermogelijkheden liggen. Voor verschillende campagnes zal je dan ook de juiste meetindicatoren moeten instellen afhankelijk van wat het doel is. Vergeet zeker niet om continu te testen.

Met deze 4 tips kun je je performance marketing naar een hoger niveau tillen en effectieve resultaten behalen. Performance marketing is een doorlopend proces dat vereist dat je constant leert, analyseert en optimaliseert om succes te bereiken én te behouden.

Voorbeelden van performance marketing

  • Een leadgeneratie campagne via LinkedIn door inzet van een leadformulier
  • Een Facebook advertentiecampagne die leidt naar de productpagina in de webshop. De landingspagina bevat 2 A/B tests om te kijken welke versie zorgt voor het hoogste “Add to carts”
  • Een e-mailmarketing campagne gericht op het aanbieden van een aanvullende dienst die leidt naar een aanvraagformulier
  • Slimme remarketingcampagnes om gebruikers terug te brengen naar de website om zo de conversies te verhogen
  • Een deepdive in Google Analytics 4 data zorgt er voor dat je slimme beslissingen kan nemen, zo spendeer je jouw marketingbudget op de juiste manier.

Deze voorbeelden laten zien hoe je slim gebruik kan maken van performance marketing technieken om je doelstellingen te bereiken en jouw business naar nieuwe hoogten te tillen.

Tips voor succesvolle performance marketing

  1. Zorg dat elke advertentie een goede en correcte landingspagina heeft
  2. A/B test wat het beste werkt voor jouw doelgroep
  3. Monitor jouw campagnes dagelijks
  4. Bouw relaties op tussen jouw bedrijf en jouw doelgroep met de juiste digitale content

 

Ga nu aan de slag met performance marketing en haal zichtbaar betere resultaten voor jouw bedrijf.

Quinten Hebbelynck

Quinten Hebbelynck

Co-Founder & CCO | Lead On Performance Marketing
Digital Marketing Consultant building a bridge between digital & data

Blijf op de hoogte van alle digitale trends, tips & tricks en meer.

Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!