Met AI kan je de marketing van jouw bedrijf verbeteren. Het kan je ondersteunen op verschillende vlakken waardoor je efficiënter te werk kan gaan. Ontdek in deze blog meer over wat AI is, hoe het kan gebruikt worden in marketing en de 8 veelgebruikte AI tools.
AI staat voor artificiële/kunstmatige intelligentie en verwijst naar de machines die in staat zijn taken uit te voeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. Het doel is om computers en apparaten te laten denken en handelen op een manier die lijkt op menselijke intelligentie, maar dan sneller en nauwkeuriger zonder dat er mensen komen bij kijken.
AI heeft de marketingwereld getransformeerd. Je kan het voor verschillende zaken gebruiken waardoor het voor marketeers een nieuwe manier geeft om klanten te begrijpen, leuke ervaringen te creëren, doelgerichte content te maken en nog veel meer!
Waarvoor kan AI gebruikt worden in marketing?
Je kan diepere inzichten verkrijgen in het klantgedrag door gegevensanalyse op grote schaal. Hierdoor kunnen marketeers beter begrijpen hoe klanten omgaan met merken, welke content beter werkt, doelgerichte campagnes opzetten en deze dan ook optimaliseren voor goede resultaten. AI kan je dus helpen om eenvoudiger klantenzicht te krijgen.
Dit is een van de meest krachtige toepassingen van AI. Je kan unieke ervaringen creëren voor klanten op basis van hun gedrag, voorkeuren en eerdere interacties. Hierdoor worden betrokkenheid en conversieratio’s verhoogd. Dit kan je doen door klantgerichte e-mails te sturen, dynamische inhoud op jouw website op basis van eerdere aankopen of browsersessies, verjaardag aanbiedingen, en nog veel meer.
Chatbots worden vaak aangedreven door AI en maken het voor bedrijven mogelijk om real-time interacties te hebben met klanten doordat ze gebruik maken van taalverwerking en machine learning. Deze bots kunnen vragen beantwoorden, ondersteuning bieden en zelfs aankoopbeslissingen beïnvloeden. Door deze chatbots kan je dus zorgen voor een goede klantenservice zodat ze niet uren moeten wachten op een antwoord.
Ook kan je AI als marketeer gebruiken als ondersteuning bij het maken en optimaliseren van content. Het kan helpen bij het schrijven van advertentieteksten en het bepalen van welke inhoud het meest effectief is voor bepaalde doelgroepen.
Met de ‘Magic Edit’ tool kan je foto’s bewerken in Canva. Zo kan je bijvoorbeeld de kleur van een polo veranderen. Heel handig als je een bepaalde kleur niet in jouw foto wil. Zo kan je met deze tool ook achtergrond veranderen, etc.
Door deze toepassingen kan AI, marketeers helpen om efficiënter te werken, betere inzichten te verkrijgen in hun doelgroepen en meer gepersonaliseerde en effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen.
Naast deze toepassingen heeft AI ook een belangrijke beperking en dat is betrouwbaarheid. Geloof nooit wat AI je verteld. Bv. als je in ChatGPT vraagt: schrijf mij een blog over onderwerp. Dan zal je een blog krijgen over het onderwerp, maar het is mogelijk dat er geen juiste informatie in staat. Ga dit dus zeker na voor je iets online zet. AI is dus zeker interessant als ondersteuning voor jouw werk en niet om afhankelijk te worden gebruikt.
Je ziet je kan voor vele zaken AI gebruiken in de marketingwereld. Maar wat zijn nu de veel gebruikte AI tools in marketing?
ChatGPT is een gamechanger voor contentcreatie. Het is een AI-model dat gebaseerd is op GPT (Generative Pre-trained Transformer) dat is ontwikkeld door OpenAI voor natuurlijke taalverwerking.
Je kan deze tool gebruiken voor:
Nu kan je ook een premium versie van ChatGPT (GPT4) nemen die gelinkt is met Canva. Zo kan je een bepaalde opdracht uitvoeren en krijg je een Canva voorbeeld met jouw flyer, social post, etc. Die je dan ook zelf kan aanpassen in Canva zelf.
Enkele relevante prompts die je kan gebruiken:
Met Illustroke kan je vector illustraties laten maken op basis van tekst prompts. Dit kan handig zijn voor website illustraties, logo’s, etc.
Copy.ai kan content creëren in enkele minuten. Zeer handig als je zelf geen inspiratie hebt over wat je in een bepaalde tekst moet zetten. Je kan er e-mails, advertentieteksten, product beschrijvingen, SEO teksten, ideeën voor whitepapers of e-books, meta beschrijvingen, en nog veel meer met maken. Deze tools is dus echt gericht op het schrijven van content.
Deze tool kan je helpen met alles wat met video’s te maken heeft. Deze kan geschreven content omzetten in een video, transcripties genereren voor lange video’s, een automatische teaser, etc. Zeker handig als jouw bedrijf veel video’s creëert.
Grammarly is een Engelse tool en kan net zoals ChatGPT ideeën genereren, job beschrijvingen maken, tekst herschrijven, etc. Je kan er ook jouw tekst in plakken om de grammatica te checken en verbeteren, andere woorden te gebruiken, nagaan op plagiaat, etc. Een zeer handige tool dus voor de content creators onder ons!
Dit is de vertaaltool die je moet kennen. Met deze tool kan je al jouw teksten vertalen zonder de Google Translate fouten. Deze tool gebruikt machine learning om vertalingen van hoge kwaliteit aan te bieden.
Deze tool wordt gebruikt voor SEO content te schrijven. Het zal je helpen om content te creëren om hoger te ranken in zoekmachines doordat het je aanbevelingen zal geven over welke woorden je moet gebruiken, hoe vaak je een bepaald woord moet gebruiken, tekst lengte, etc.
Met deze AI video generator tool kan je AI video content maken voor jouw website, sociale media, etc. Je kan kiezen uit de video’s die VEED zelf aanbiedt of je kan je eigen beeldmateriaal gebruiken. Je kan alles kiezen qua formaat, ondertiteling, tekst, elementen, etc. Het is de ideale manier om eenvoudig video content te maken voor jouw bedrijf.
Naast deze tools zijn er nog vele AI tools die je kan gebruiken, maar dit zijn de meest gekende.
Om goede resultaten te hebben is het heel belangrijk om ook een goede prompt te schrijven. Hoe beter je prompt is, hoe beter het antwoord/ resultaat zal zijn.
Zo ga je de gewenste informatie verkrijgen die je wenst te verkrijgen. Een prompt kan dus zeker lang zijn zolang het een meerwaarde heeft.
AI zal ongetwijfeld nog blijven evolueren, waardoor deze tools zullen verbeteren en er zelfs nog zullen bij komen. Let wel op! Als je teksten laat schrijven door een AI tool lees deze eerst goed na, check of de feiten kloppen en herschrijf de tekst ook want zoekmachines zoals Google straffen webpagina’s af die volledig geschreven zijn door AI.
Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!
Zo blijf je steeds op de hoogte van de laatste nieuwe digitale trends en ontwikkelingen, en kan je er daarna ook zelf mee aan de slag!
Oudenaardsesteenweg 256 bus 5
9420 Erpe-Mere
Ma. - Vrij.
8.00 - 18.00h
Copyright 2025 Lead On – BTW BE 0771.335.288 – Privacy – Algemene voorwaarden